دوره 15، شماره 1 - ( بهار 1392 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 76-67 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazari M A, Mirloo M M, Soltanlou M, Roshani A, Asadzadeh S. Design And Development Of the Time Discrimination Threshold Computerized Task. Advances in Cognitive Sciences. 2013; 15 (1) :67-76
URL: http://icssjournal.ir/article-1-242-fa.html
نظری محمد علی، میرلو محمد مهدی، سلطانلو مجتبی، روشنی عباس، اسدزاده سمیه. طراحی و ساخت آزمون رایانه ای برای اندازه گیری آستانۀ افتراقی زمان. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (1) :76-67

URL: http://icssjournal.ir/article-1-242-fa.html


1- تخصصی علوم اعصاب، استادیار دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
3- دانشجوی دکتری علوم اعصاب دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
4- کارشناس ارشد مهندسی برق دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
5- دانشجوی کارشناسی روان شناسی بالینی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
چکیده:   (2108 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر،طراحی نسخه فارسی آزمون افتراق زمان بود
روش:در این پژوهش، ۳۱ نفر از دانش آموزان مقطع ابتدایی به صورت داوطلبانه شرکت کردند. به همه شرکت کنندگان با استفاده از آزمون رایانه ای،تصاویر انتخاب شده از سیستم بین المللی تصاویر عاطفی(IAPS) در دو سطح یکهزار و دو هزار میلی ثانیه نشان داده شد و آستانه افتراقی آزمودنی ها با استفاده از فرمول لویت(۱۹۷۱) محاسبه شد.
یافته ها: آزمودنی ها برای افتراق محرک مقایسه از محرک هدفدر سطح هزار میلی ثانیه به ۲۶۱/۵ میلی-ثانیه و در سطح دو هزار میلی ثانیه به ۳۷۳/۰۶ میلی ثانیه نیاز داشتند. این مقادیر آستانه افتراق زمانی آزمودنی ها در نظر گرفته می-شوند.
نتیجه گیری:نتایج پژوهش حاضر در راستای یافته های کلاسیک در پسیکوفیزیک نشان می دهد کهبا افزایش شدت محرک، دامنه آستانه افتراقی نیز افزایش می یابد؛ اما با دو برابر شدن آن لزوما آستانه افتراقی ادراک شده دو برابر نمی شود. بنابراین برای مطالعات افتراق زمان در قالب پارادایم آینده نگر،می توان از آزمون ساخته شده استفاده کرد
متن کامل [PDF 531 kb]   (821 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1391/9/1 | پذیرش: 1391/11/1 | انتشار: 1392/1/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb