دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1385 )                   جلد 8 شماره 2 صفحات 1-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrivar Z, Alaghbandrad J, Kusha M, Dashti B, Sepasi M, Aminipour Z. Reliability and Validity of The Social Behavior Inventory and The Expectations Test in A Sample of Iranian Children and Adolescents. Advances in Cognitive Sciences. 2006; 8 (2) :1-11
URL: http://icssjournal.ir/article-1-228-fa.html
شهریور زهرا، علاقبندراد جواد، کوشا مریم، دشتی بهنوش، سپاسی میترا، امینی پور زهرا. پایایی و روایی آزمون انتظارات و پرسش‌نامه رفتار اجتماعی در نمونه‌ای از کودکان و نوجوانان ایرانی . تازه های علوم شناختی. 1385; 8 (2) :1-11

URL: http://icssjournal.ir/article-1-228-fa.html


1- گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
2- گروه روانپزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، گیلان، ایران.
3- پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران.
4- دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
5- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (2390 مشاهده)
هدف: در این مطالعه روایی و پایایی آزمون انتظارات و پرسش‌نامه رفتار اجتماعی در دو نمونه بالینی و غیربالینی از کودکان و نوجوانان سنجیده شد.
روش: پس از ترجمه (مستقیم و معکوس) پرسش‌نامه رفتار اجتماعی و تعیین روایی صوری ترجمه، روایی و پایایی آزمون انتظارات (آزمون تصویری) و پرسش‌نامه رفتار اجتماعی با توجه به شاخص‌های بین‌فرهنگی سنجیده شد. آزمودنی‌های این پژوهش ۵۴ نفر در فاصله سنی ۱۷-۴ سال  بودند که ۲۸ نفر آنها از مراجعان متوالی به درمانگاه کودک و نوجوان بیمارستان روزبه دانشگاه علوم پزشکی تهران و ۲۶ نفر از مراجعان متوالی به درمانگاه دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. کلیه مراجعان به‌وسیله فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان معاینه شدند. سپس تشخیص‌ها به‌کمک نتایج (K-SADS) تأیید شد. پرسش‌نامه رفتار اجتماعی به‌وسیله والد تکمیل و آزمون انتظارات برای کودک اجرا شد.
یافته‌ها: در اکثر موارد مربوط به آزمون انتظارات، پایایی میان آزمونگران، α بالاتر از ۹ را نشان داد. در اکثر نمرات و شاخص‌های مربوطه حساسیت هر دو آزمون پایین بود، اما ویژگی برخی شاخص‌ها در هر دو مورد بسیار خوب (۸۰ درصد و بالاتر) به‌دست آمد. ارتباط برخی نمرات و شاخص‌های هر دو آزمون بسته به نوع اختلال روانپزشکی در هر یک از گروه‌ها چشمگیر بود.
نتیجه‌گیری: حساسیت هر دو پرسش‌نامه برای کشف سوابق کودک آزاری جنسی و جسمی، خشونت خانوادگی و استرس پس از رویداد آسیب‌زا کم بود. بررسی و تحقیق در مورد عوامل فرهنگی مؤثر در برداشت و تفسیر کودکان از رویدادهای آزاردهنده و آسیب‌زا و ارتباط آنها با ابزارهای استفاده شده ضروری می‌باشد. 

 
متن کامل [PDF 789 kb]   (525 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/12/25 | پذیرش: 1385/2/1 | انتشار: 1385/4/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb