Karamshahi A, Abedi A, Yarmohamadian A. Development of Executive Function in ADHD Preschool And Primary Schoolchildren Course (5 - 12) Years of Age In Isfahan. Advances in Cognitive Sciences 2014; 16 (1) :58-66
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-224-fa.html
کرمشائی آمنه، عابدی احمد، یارمحمدیان احمد. تحول کارکردهای اجرایی در دختران و پسران پیش دبستانی و دبستانی (پنج تا 12 ساله) مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهر اصفهان. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (1) :58-66
URL: http://icssjournal.ir/article-1-224-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
2- استادیار روان شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
چکیده: (3327 مشاهده)
هدف: هدف این مطالعه، بررسی روند تحول کارکردهای اجرایی در کودکان پیش دبستانی و دبستانی (پنج تا12ساله) مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود.
روش: در این پژوهش مقطعی/ توصیفی، 210 دانش آموزدختر و پسر (105 دختر و 105 پسر) پنج تا 12سالۀ مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی از مراکز پیش دبستانی و دبستانی شهر اصفهان با استفاده از پرسشنامه کانرز (فرم والدین) انتخاب شدند و مورد آزمون قرار گرفتند. برای تعیین روند تحول کارکردهای اجرایی، از آزمون برج نپسی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی، تحلیل واریانس دو راهه و آزمون تعقیبی شفه و نرم افزار spss-16 استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که نمرات کارکردهای اجرایی کودکان دختر و پسر گروه های سنی پنج تا 12 سالۀ مبتلا به این اختلال با توجه به سن افزایش می یابد. نتایج همچنین نشان دادند که بین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی گروه های سنی مختلف تفاوت معنادار وجود دارد (0.0001>P)، اما بین میانگین نمرات کارکردهای اجرایی دختر و پسر تفاوت معناداری دیده نشد.
نتیجه گیری: روند تحول کارکردهای اجرایی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی دختر و پسر با توجه به سن سیر صعودی دارد، اما کارکردهای اجرایی دختران و پسران یکسان است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/4/25 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1393/1/25