Mousavi E, Alipour A, Zare H, Agah Heris M, Janbozorgi M. Effectiveness Of LEARN Multifaceted Intervention in Modifying Meta-
Cognition and the Meta-Worry Beliefs
. Advances in Cognitive Sciences 2014; 16 (1) :39-48
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-222-fa.html
موسوی الهام، پور استاد احمد علی، زارع حسین، آگاه هریس مژگان، جان بزرگی مسعود. اثربخشی مداخلۀ چندوجهی لرن بر اصلاح باورهای فراشناختی و فرانگرانی. تازه های علوم شناختی. 1393; 16 (1) :39-48
URL: http://icssjournal.ir/article-1-222-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه پیام نور تهران
2- روانشناسی دانشگاه پیام نور تهران
3- دانشیار روان شناسی دانشگاه پیام نور تهران
4- استادیار روان شناسی دانشگاه پیام نور گرمسار
5- دانشیار روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
چکیده: (2678 مشاهده)
هدف: هدف این پژوهش، بررسی اثر مداخلۀ چندوجهی لرن (LEARN) بر اصلاح باورهای فراشناختی و فرانگرانی دانشجویان دختر دانشگاه پیام نور تهران بود.
روش: برای انتخاب نمونه، 26 آزمودنی پراسترس (58/35<PSS) با روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس معیارهای ورود- خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای گرفتند. همۀ آزمودنی ها قبل و بعد از مداخلۀ چندوجهی لرن روی آزمودنی های گروه آزمایش، به کلیه گویه های پرسشنامه های فراشناخت و فرانگرانی پاسخ دادند.
یافته ها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس بیانگر معناداری تفاوت تغییر نمرات فراشناخت و فرانگرانی دو گروه است (0/05>p).
نتیجهگیری: تأثیر مداخلۀ لرن بر چرخۀ استرس در سطوح شناختی، رفتاری و هیجانی میتواند با اصلاح راهبردهای تغذیه کنندۀ باورهای فراشناختی به اصلاح باورهای فراشناختی و فرانگرانی دانشجویان پراسترس منتهی شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/5/25 | پذیرش: 1392/10/25 | انتشار: 1393/1/25