Abbasi M B. An examination of the hard problem of consciousness with respect to grounding: A case study of Dasgupta’s view. Advances in Cognitive Sciences 2025; 26 (4) :55-63
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1790-fa.html
دانشجوی دکتری رشته فلسفه تحلیلی، پژوهشکده فلسفه تحلیلی، پژوهشگاه دانش های بنیادی، تهران، ایران
چکیده: (173 مشاهده)
مقدمه: ادبیات حول مسئله سخت آگاهی و ابتناء در دو دهه اخیر در عرض یکدیگر توسعه قابل توجهی یافته اند. اخیرا بازتقریر فیزیکالیسم با تکیه بر ابتناء مورد توجه قرار گرفته و تلا شهای Dasgupta یک نمونه در این زمینه است. Dasgupta با معرفی حقایق خودمختار به عنوان حقایقی که سوال از محل ابتناء آنها بی معنا است تقریری جدید از فیزیکالیسم تحت عنوان فیزیکالیسم میانه را مطرح می نماید. در نوشتار حاضر با معرفی اجمالی مسئله سخت آگاهی و تلاشهای Dasgupta سعی می شود ابتدا ظرفیتهای بازتقریر مسئله سخت آگاهی با استفاده از مفهوم ابتناء ارزیابی گشته و سپس تقریر Dasgupta از فیزیکالیسم با ادبیات پدید آمده حول مسئله سخت آگاهی نسبت سنجی گردد.
روش کار: این عنوان درباره مقاله حاضر صدق نمیکند.
یافته ها: این عنوان درباره مقاله حاضر صدق نمیکند.
تیجه گیری: نتایج این پژوهش به دو دسته تقسیم میگردند. بخشی اختصاص به نسبتهای قابل تصور میان مفهوم ابتنا و مسئله سخت آگاهی اختصاص داشته و بخش دیگر به قضاوت درباره تقریر Dasgupta از فیزیکالیسم مرتبط میباشند. به نظر می رسد مفهوم ابتنا از دو حیث با مسئله سخت آگاهی نسبت می یابد. شکاف وجودی در سایه مفهوم ابتنا بازتقریر می شود: شکاف وجودی میان واقعیتهای فیزیکی و پدیداری در کار است اگر و تنها اگر حقایق فیزیکی حقایق پدیداری را ابتنا نبخشیده باشند. همچنین با توجه به مفهوم ابتنا واضح میگردد که توضیح متافیزیکی نقش کلیدی را در امتیاز یافتن گونههای تقسیم 5گانه Chalmers ایفا می نماید. در رابطه با تقریر Dasgupta به نظر میرسد مسئله وی تنها در فرض پذیرش شکاف تبیینی قابل طرح است. همچنین به نظر می رسد موضع وی ناگزیر از پذیرش شکل بازتقریر یافته از شکاف وجودی بوده و بدین جهت موفقیت آن در نمایندگی از فیزیکالیسم مورد تردید می باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1404/2/11 | پذیرش: 1404/2/11 | انتشار: 1404/2/11