دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1384 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 43-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asarian F, Davari R, Arabgol F, Visanifar R. Comparison of Comorbidity Pattern of Obsessive- Compulsive Disorder in Children and Adults With Bipolar I Disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2006; 7 (4) :43-50
URL: http://icssjournal.ir/article-1-179-fa.html
عصاریان فاطمه، داوری رزیتا، عربگل فریبا، ویسانی فر رضا. مقایسه الگوی همبودی اختلال وسواسی- اجباری درکودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک. تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :43-50

URL: http://icssjournal.ir/article-1-179-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی کاشان،کاشان، ایران.
2- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران.
3- دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،تهران،ایران.
چکیده:   (1767 مشاهده)
هدف: این مطالعه با هدف مقایسه همبودی اختلال وسواسی- اجباری در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک صورت گرفت.
روش: در این پژوهش تعداد ۱۰۰ نفر (۵۰ نفر کودک و نوجوان، ۵۰ نفر بزرگسال) مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I و بستری در بیمارستان به روش نمونه‌گیری آسان انتخاب شدند. تشخیص اختلال دوقطبی بر پایه پرسشنامه‌های K-SADS) ((اطفال) و (SCID) (بزرگسالان) در نظر گرفته شد. همبودی و فنومنولوژی اختلال وسواسی- اجباری به‌صورت مادام‌العمر و با استفاده از چک‌لیست
 (DSM-IV) و پرسشنامه‌های ییل- براون کودکان و بزرگسالان ارزیابی گردید.
یافته‌ها: میزان همبودی اختلال وسواس- اجبار در کودکان و نوجوانان ۵۲% و در بزرگسالان ۲۸% بود و اختلاف معنی‌داری بین دو گروه وجود داشت. مقایسه فنومنولوژی وسواس- اجبار در دو گروه نشان داد تنها در گروه وسواس‌های مذهبی، جنسی، پرخاشگری و سوماتیک و اجبارهای چک‌کردن تفاوت معنی‌داری بین دو گروه وجود دارد (۲۲% کودکان در مقابل ۶% بزرگسالان).
نتیجه‌گیری: میزان بالای همبودی اختلال وسواسی- اجباری در بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی نوع I خصوصاً کودکان و نوجوانان در تأیید مطالعات پیشین است. میزان بالاتر اختلال وسواسی- اجباری در گروه کودکان و نوجوانان می‌تواند مطرح‌کننده زیرگروه بالینی خاصی از اختلال دوقطبی باشد که نیازمند برنامه درمانی متفاوتی است. 
متن کامل [PDF 263 kb]   (1032 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/5/23 | پذیرش: 1384/8/1 | انتشار: 1384/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb