دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1384 )                   جلد 7 شماره 4 صفحات 22-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaghbandrad J, Arsalani A, Mahmoudi Gharaei J. Academic Performance in Adolescents With Type I Bipolar Disorder and The Effect of Comorbid Psychiatric Disorders. Advances in Cognitive Sciences. 2006; 7 (4) :22-27
URL: http://icssjournal.ir/article-1-175-fa.html
علاقبندراد جواد، ارسلانی اکرم، محمودی قرائی جواد. عملکرد تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و تأثیر همبودی سایر اختلالات روانپزشکی. تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :22-27

URL: http://icssjournal.ir/article-1-175-fa.html


1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1933 مشاهده)
هدف: افت عملکرد تحصیلی به‌دنبال ابتلا به اختلال دوقطبی نوع یک (BID) گزارش شده است. در این مطالعه افت تحصیلی در سال‌های نوجوانی و نیز تأثیر اختلالات روانپزشکی همزمان بر عملکرد تحصیلی این بیماران بررسی شده است.
روش: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، نوجوانان مبتلا به (BID) بستری در بیمارستان روزبه در طول یک سال تحصیلی، از نظر سال‌های مردودی، ترک تحصیل و افت تحصیلی کلی و نیز تأثیر اختلالات همزمان بر عملکرد تحصیلی بررسی شدند. جمع‌آوری اطلاعات بر اساس گزارش بیماران و تشخیص اختلالات بر اساس مصاحبه بالینی بر مبنای (DSM-IV( بود.
یافته‌ها: تعداد ۷۵ نفر ازمبتلایان به BID)) (۵۲% دختر و ۴۸% پسر) با میانگین سنی ۱۵/۴۱ سال (انحراف‌معیار ۱/۷) وارد مطالعه شدند. آزمودنی‌ها به‌طور متوسط ۴۸/۱ سال (انحراف‌معیار ۸/۱) افت تحصیلی و ۶۰% آنها حداقل یکسال عقب‌ماندگی تحصیلی داشتند. تفاوت گروه بیماران بدون همبودی با گروهی که حداقل یک اختلال روانپزشکی دیگر داشتند از نظر میزان افت تحصیلی به لحاظ آماری معنی‌دار نبود.
نتیجه‌گیری: اختلال دوقطبی نوع یک در گروه نوجوانان بستری موجب افت تحصیلی شده، ولی وجود همبودی‌ها تأثیر چندانی در میزان افت تحصیلی ندارد.
متن کامل [PDF 204 kb]   (5937 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1384/5/28 | پذیرش: 1384/8/2 | انتشار: 1384/10/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb