Alaghbandrad J, Arsalani A, Mahmoudi Gharaei J. Academic Performance in Adolescents With Type I Bipolar Disorder and The Effect of Comorbid Psychiatric Disorders. Advances in Cognitive Sciences 2006; 7 (4) :22-27
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-175-fa.html
علاقبندراد جواد، ارسلانی اکرم، محمودی قرائی جواد. عملکرد تحصیلی نوجوانان مبتلا به اختلال دوقطبی نوع یک و تأثیر همبودی سایر اختلالات روانپزشکی. تازه های علوم شناختی. 1384; 7 (4) :22-27
URL: http://icssjournal.ir/article-1-175-fa.html
1- گروه روانپزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهرن، ایران.
2- دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
چکیده: (3334 مشاهده)
هدف: افت عملکرد تحصیلی بهدنبال ابتلا به اختلال دوقطبی نوع یک (BID) گزارش شده است. در این مطالعه افت تحصیلی در سالهای نوجوانی و نیز تأثیر اختلالات روانپزشکی همزمان بر عملکرد تحصیلی این بیماران بررسی شده است.
روش: در یک مطالعه توصیفی تحلیلی، نوجوانان مبتلا به (BID) بستری در بیمارستان روزبه در طول یک سال تحصیلی، از نظر سالهای مردودی، ترک تحصیل و افت تحصیلی کلی و نیز تأثیر اختلالات همزمان بر عملکرد تحصیلی بررسی شدند. جمعآوری اطلاعات بر اساس گزارش بیماران و تشخیص اختلالات بر اساس مصاحبه بالینی بر مبنای (DSM-IV( بود.
یافتهها: تعداد ۷۵ نفر ازمبتلایان به BID)) (۵۲% دختر و ۴۸% پسر) با میانگین سنی ۱۵/۴۱ سال (انحرافمعیار ۱/۷) وارد مطالعه شدند. آزمودنیها بهطور متوسط ۴۸/۱ سال (انحرافمعیار ۸/۱) افت تحصیلی و ۶۰% آنها حداقل یکسال عقبماندگی تحصیلی داشتند. تفاوت گروه بیماران بدون همبودی با گروهی که حداقل یک اختلال روانپزشکی دیگر داشتند از نظر میزان افت تحصیلی به لحاظ آماری معنیدار نبود.
نتیجهگیری: اختلال دوقطبی نوع یک در گروه نوجوانان بستری موجب افت تحصیلی شده، ولی وجود همبودیها تأثیر چندانی در میزان افت تحصیلی ندارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1384/5/28 | پذیرش: 1384/8/2 | انتشار: 1384/10/1