Ethics code: IR.IUMS.REC.1398.416
Zandiehrad S, Raghibdoust S, Joghataei M T, Golfam A. Study of lexical-semantic skills of Persian-speaking adults with autism spectrum disorder based on the Persian version of Montreal Protocol for the evaluation of communication. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :102-116
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1733-fa.html
زندیه راد شاهد، رقیب دوست شهلا، جغتایی محمد تقی، گلفام ارسلان. مطالعه مهارتهای واژگانیمعنایی بزرگسالان مبتلا به اتیسم فارسیزبان بر پایه پروتکل ارزیابی مهارتهای ارتباطی مونترال. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :102-116
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1733-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2- دانشیار گروه زبان شناسی همگانی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- استاد گروه آناتومی دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران
4- دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده: (194 مشاهده)
مقدمه: پژوهشهای مختلفی نشان دادهاند که بیماران مبتلا به طیف اتیسم در کودکی از نظر معنایی دچار آسیبهای فراوان هستند. مطالعاتی نیز هستند که نشان دادهاند این آسیبها در بزگسالان مبتلا به اتیسم هم دیده میشوند.
روش کار: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و شناسایی اختلالات واژگانی-معنایی در بین بیماران مبتلا به اتیسم بزرگسال فارسیزبان انجام شد. به منظور بررسی این تواناییها از چهار خردهآزمون روانی گفتار (بدون محدودیت)، روانی گفتار (با معیار آوایی [ب])، روانی گفتار (با معیار معنایی - پوشاک)، و قضاوت معنایی نسخه فارسی پروتکل ارزیابی مهارتهای ارتباطی مونترال (رقیبدوست و همکاران، 1402) استفاده شد. در این پژوهش 13 مرد فارسیزبان مبتلا به طیف اتیسم حضور داشتند که سن آنان بین 25 تا 44 سال (میانگین 32/84، انحراف معیار 4/17) و سطح تحصیلاتشان از سوم ابتدایی تا 20 سال سابقه آموزش رسمی بود. گروه کنترل نیز شامل 26 مرد سالم فارسیزبان بود که از نظر سنی و سطح تحصیل با بیماران طیف اتیسم همتا شده بودند.
یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که گروه بیماران در هر چهار خردهآزمون روانی گفتار بدون محدودیت (0/003=P)، روانی گفتار با معیار آوایی ب (0/004=P)، روانی گفتار با معیار معنایی پوشاک (0/0001>P)، و قضاوت معنایی (0/014=P)، عملکرد بسیار ضعیفتری نسبت به افراد سالم گروه کنترل داشتند و مهارتهای واژگانی_معنایی آنان دچار اختلال بود.
نتیجهگیری: نتایج پژوهش حاضر میتواند هم برای ارزیابی و هم درمان در مراکز توانبخشی و هم مراکز دانشگاهی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
گزارش موردی |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1403/8/30 | پذیرش: 1403/10/9 | انتشار: 1403/10/27