هدف: بررسی اثر مداخلات عصبروانشناختی بر بهبود عملکرد تحصیلی کودکان دچار ناتوانیهای یادگیری ریاضی.
روش: جامعۀ آماری پژوهش را دانشآموزان پسر سوم دبستان (سال تحصیلی ۸۹–۸۸) با ناتوانی های یادگیری ریاضی تشکیل می دادند. برای اجرای این پژوهش، ۳۰ کودک دچار ناتوانی یادگیری ریاضی به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و با روش تصادفی در دو گروه آزمایشی (۱۵ نفر) و شاهد (۱۵ نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش مداخلات عصبروانشناختی انجام شد. ابزارهای پژوهش آزمون عصبروانشناختی نپسی، مقیاس هوش کودکان وکسلر، آزمون اران کیمت و آزمون عملکرد تحصیلی ریاضی بود. داده ها با روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات عصبروانشناختی بر عملکرد تحصیلی این دانشآموزان تأثیر دارد.
نتیجهگیری: مداخلات عصب روانشناختی همانند مهارت های زیربنایی یادگیری ریاضی میتواند رویکردی مؤثر در درمان ناتوانی های یادگیری ریاضی باشد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |