Ethics code: IR.US.REC.1401.007
Tajadini S, Khormaee A, Nami M, Moloodi A, Farpour H. Comparing the ability of motor simulation in children with cerebral palsy and typical children: The role of embodied cognition. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :56-69
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1727-fa.html
تاجالدینی ساناز، خرمایی علیرضا، نامی محمد، مولودی امیرسعید، فرپور حمیدرضا. مقایسه توان شبیهسازی حرکتی کودکان فلج مغزی و کودکان سالم: نقش شناخت جسمیشده. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :56-69
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1727-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
2- دانشیار زبانشناسی، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
3- استادیار علوم اعصاب شناختی، بخش علوم اجتماعی، دانشگاه کانادایی دُبی، دُبی، امارات متحده عربی
4- استادیار زبانشناسی، بخش زبانهای خارجی و زبانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران
5- دانشیار، مرکز تحقیقات ارتوپدی و توانبخشی، گروه طب فیزیکی و توانبخشی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شیراز، ایران
چکیده: (187 مشاهده)
مقدمه: در دستور ساختمدار جسمیشده، درک زبان مبتنی بر شبیهسازی معنایی صورت میگیرد. پژوهشهای عصبشناسی زبان نیز نشان دادهاند که درک و تولید زبان مستقل از دیگر تواناییهای شناختی نیست و دانش زبان جسمیشده است. پژوهش حاضر با همین رویکرد به بررسی چگونگی ارتباط بین سیستمهای حرکتی و پردازش افعال حرکتی و همچنین تأثیر آن بر شبیهسازی حرکتی کودکان فلج مغزی میپردازد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی_تحلیلی از نوع موردی_شاهدی است که در آن 13 دانشآموز 7 تا 12 ساله مبتلا به فلج مغزی (6 پسر و 7 دختر) از آموزشگاه استثنایی ویژه کودکان با محدودیتهای جسمی و حرکتی و همچنین مدارس عادی (تلفیقی) در شهر شیراز با داشتن معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و با همسالان طبیعی خود مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافتهها: دادههای به دست آمده از آزمون شبیهسازی حرکتی نشان داد که تفاوت بین میانگین مدت زمان پاسخگویی به افعال همخوان، ناهمخوان با عضو مشابه و ناهمخوان با عضو متفاوت در دو گروه فلج مغزی و سالم در سطح 0/001>P از لحاظ آماری معنادار است.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که شناخت از جسم جدا نیست، بلکه تحت تأثیر تواناییهای حسی - حرکتی و تجربیات آن شکل گرفته است. از آنجا که شناسایی پردازشهای زبانی سیستمهای حسی_حرکتی در سنین پایین مهم است، تعریف و تبیین این مفاهیم میتواند به درک بهتر و بازنمایی دقیقتر این مفاهیم در حافظه و درک کلمات مرتبط در کودکان فلج مغزی فارسی زبان کمک کند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1403/7/30 | پذیرش: 1403/10/12 | انتشار: 1403/10/27