Taefi Nasrabadi A, Bahramipour Esfahani M. The impact of first aid communication skills training on adolescents’ communication, wisdom, thinking, and decision-making styles of adolescents aged 13 to 15. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :70-87
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1717-fa.html
طایفی نصرآبادی آزاده، بهرامیپور اصفهانی منصوره. اثربخشی مداخله کمکهای اولیه مهارتهای ارتباطی نوجوان بر سبکهای ارتباطی، خردمندی، سبکهای تفکر و سبکهای تصمیمگیری نوجوانان 15-13 ساله. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :70-87
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1717-fa.html
1- کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده: (202 مشاهده)
مقدمه: در چرخه تحول روانی بین دوره کودکی و بزرگسالی دوره بسیار مهم نوجوانی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله کمکهای اولیه مهارتهای ارتباطی نوجوان بر سبکهای ارتباطی، خردمندی، سبکهای تفکر و تصمیمگیری نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله انجام شد.
روش کار: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و دوره پیگیری 45 روزه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله شهر اصفهان در سال 1403-1402 بود. از جامعه مورد مطالعه نمونه 40 نفر از به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش جلسات آموزشی را طبق مداخله Van Dijk (2015) دریافت کرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد سبک ارتباطی Norton (1987)، پرسشنامه خرد توسط Ardelt (۲۰۰۳)، پرسشنامه سبکهای عمومی تصمیمگیری Scott و Bruce (1995)، پرسشنامه سبکهای تقکرSternberg و Wagner بود. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از تحلیل واریانس، اندازهگیری مکرر به کمک نرمافزار SPSS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که مداخله کمکهای اولیه مهارتهای ارتباطی نوجوان بر سبکهای ارتباطی، خردمندی و سبکهای تفکر نوجوانان ۱۳تا ۱۵ساله تأثیر معناداری داشته و اثر مداخلات در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (0/01P<) .
نتیجهگیری: مداخله کمکهای اولیه بر سبکهای تفکر، تصمیمگیری، تفکر، ارتباطی و خرد موثر است و میتواند در محیطهای آموزشی و درمانی به کار گرفته شود. از این رو پیشنهاد میگردد مطالعات تکمیلی جهت مقایسه این مداخله با دیگر مداخلات صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1403/6/14 | پذیرش: 1403/10/10 | انتشار: 1403/10/27