دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 87-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taefi Nasrabadi A, Bahramipour Esfahani M. The impact of first aid communication skills training on adolescents’ communication, wisdom, thinking, and decision-making styles of adolescents aged 13 to 15. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :70-87
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1717-fa.html
طایفی نصرآبادی آزاده، بهرامی‌پور اصفهانی منصوره. اثربخشی مداخله کمک‌های اولیه مهارت‌های ارتباطی نوجوان بر سبک‌های ارتباطی، خردمندی، سبک‌های تفکر و سبک‌های تصمیم‌گیری نوجوانان 15-13 ساله. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :70-87

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1717-fa.html


1- کارشناس ارشد گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
چکیده:   (202 مشاهده)
مقدمه: در چرخه تحول روانی بین دوره کودکی و بزرگسالی دوره بسیار مهم نوجوانی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله کمک‌های اولیه مهارت‌های ارتباطی نوجوان بر سبک‌­های ارتباطی، خردمندی، سبک­های تفکر و تصمیم‌گیری نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله انجام شد.
روش کار: روش پژوهش، نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش­‌آزمون و پس­‌آزمون و دوره پیگیری 45 روزه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله شهر اصفهان در سال 1403-1402 بود. از جامعه مورد مطالعه نمونه 40 نفر از به شیوه نمونه­‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای و با در نظر گرفتن ملاک­‌های ورود انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش جلسات آموزشی را طبق مداخله Van Dijk (2015) دریافت کرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد سبک ارتباطی Norton (1987)، پرسشنامه خرد توسط Ardelt (۲۰۰۳)، پرسشنامه سبک‌های عمومی تصمیم‌گیری Scott و Bruce (1995)، پرسشنامه‌ سبک‌های تقکرSternberg  و Wagner بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده‌­ها از تحلیل واریانس، اندازه‌‌گیری مکرر به کمک نرم­‌افزار SPSS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که مداخله کمک‌های اولیه مهارت‌های ارتباطی نوجوان بر سبک‌­های ارتباطی، خردمندی و سبک‌های تفکر نوجوانان ۱۳تا ۱۵ساله تأثیر معناداری داشته و اثر مداخلات در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است (0/01P<) .
نتیجهگیری: مداخله کمک­های اولیه بر سبک­های تفکر، تصمیم­گیری، تفکر، ارتباطی و خرد موثر است و می­تواند در محیط‌های آموزشی و درمانی به کار گرفته شود. از این رو پیشنهاد می­‌گردد مطالعات تکمیلی جهت مقایسه این مداخله با دیگر مداخلات صورت گیرد.

 
متن کامل [PDF 1041 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1403/6/14 | پذیرش: 1403/10/10 | انتشار: 1403/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb