Ethics code: IR.IAU.BIRJAND.REC.1403.016

XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده:   (125 مشاهده)
مقدمه: سازگاری تحصیلی موردتوجه پژوهشگران تعلیم و تربیت بوده است و تلاش‌های زیادی در راستای تعیین عوامل مؤثر بر آن از سوی محققان به‌عمل‌آمده است، ازاین‌رو مطالعه حاضر باهدف نقش واسطه‌ای نشخوار فکری در رابطه خوش‌بینی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش­آموزان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری  بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که 120 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌های خوش‌بینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013)، نشخوار فکری نولن هاکسما و مارو (1991) و سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران (1982) بودند. جهت تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 24( آزمون همبستگی پیرسون) و نرم افزار SmartPLS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد اثر خوش‌بینی تحصیلی بر نشخوار فکری منفی (645/0- β=)، اثر خوش‌بینی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی مثبت (263/0 = β) و اثر نشخوار فکری بر سازگاری تحصیلی منفی (378/0- β=) و معنی‌دار بود (01/0>P). همچنین ضریب مسیر رابطه غیرمستقیم بین خوش‌بینی تحصیلی با سازگاری تحصیلی از طریق متغیر میانجی نشخوار فکری معنی‌دار بود (01/0>P).
نتیجه‌گیری: برای افزایش سازگاری تحصیلی در دانش­آموزان، باید به نقش خوش‌بینی تحصیلی و نشخوار فکری در دانش­آموزان توجه شود.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/8/16

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb