دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.BIRJAND.REC.1403.016

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golgeh A, Ghanifar M, Jafar Tabatabaei T S, Jafar Tabatabaei S S. The relationship between academic optimism and academic adjustment in students: The mediating role of rumination. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :1-13
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1711-fa.html
جلگه علی، غنی‌فر محمدحسن، جعفر طباطبایی تکتم‌سادات، جعفرطباطبایی سمانه سادات. رابطه خوش‌بینی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای نشخوار فکری. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :1-13

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1711-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده:   (344 مشاهده)
مقدمه: سازگاری تحصیلی مورد توجه پژوهشگران تعلیم و تربیت بوده است و تلاش‌های زیادی در راستای تعیین عوامل مؤثر بر آن از سوی پژوهشگران به ‌عمل‌ آمده است، از این‌رو مطالعه حاضر با هدف نقش واسطه‌ای نشخوار فکری در رابطه خوش‌بینی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانش­‌آموزان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که 120 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه‌های خوش‌بینی تحصیلی Tschannen-Moran و همکاران (2013)، نشخوار فکری Nolen-Hoeksema و Morrow (1991) و سازگاری تحصیلی Clark و Clark (1982) بودند. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 (آزمون همبستگی پیرسون) و نرم‌­افزار SmartPLS استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر خوش‌بینی تحصیلی بر نشخوار فکری منفی (0/645-β=)، اثر خوش‌بینی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی مثبت (0/263β=) و اثر نشخوار فکری بر سازگاری تحصیلی منفی (0/378-β=) و معنا‌دار بود (0/01>P). همچنین ضریب مسیر رابطه غیرمستقیم بین خوش‌بینی تحصیلی با سازگاری تحصیلی از طریق متغیر میانجی نشخوار فکری معنادار بود (0/01>P).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان بیان کرد که با افزایش خوش‌بینی تحصیلی و کاهش نشخوار فکری، سازگاری تحصیلی دانش‌­آموزان بهبود می‌یابد، لذا برای افزایش سازگاری تحصیلی در دانش‌­آموزان، باید به نقش خوش‌بینی تحصیلی و نشخوار فکری در دانش‌­آموزان توجه شود.

 
متن کامل [PDF 1079 kb]   (58 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/8/16 | انتشار: 1403/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb