Ethics code: IR.IAU.BIRJAND.REC.1403.016
1- گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران
چکیده: (125 مشاهده)
مقدمه: سازگاری تحصیلی موردتوجه پژوهشگران تعلیم و تربیت بوده است و تلاشهای زیادی در راستای تعیین عوامل مؤثر بر آن از سوی محققان بهعملآمده است، ازاینرو مطالعه حاضر باهدف نقش واسطهای نشخوار فکری در رابطه خوشبینی تحصیلی با سازگاری تحصیلی دانشآموزان انجام شد.
روش کار: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر بیرجند در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که 120 نفر به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای خوشبینی تحصیلی اسچنن موران و همکاران (2013)، نشخوار فکری نولن هاکسما و مارو (1991) و سازگاری تحصیلی کلارک و همکاران (1982) بودند. جهت تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 24( آزمون همبستگی پیرسون) و نرم افزار SmartPLS استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر خوشبینی تحصیلی بر نشخوار فکری منفی (645/0- β=)، اثر خوشبینی تحصیلی بر سازگاری تحصیلی مثبت (263/0 = β) و اثر نشخوار فکری بر سازگاری تحصیلی منفی (378/0- β=) و معنیدار بود (01/0>P). همچنین ضریب مسیر رابطه غیرمستقیم بین خوشبینی تحصیلی با سازگاری تحصیلی از طریق متغیر میانجی نشخوار فکری معنیدار بود (01/0>P).
نتیجهگیری: برای افزایش سازگاری تحصیلی در دانشآموزان، باید به نقش خوشبینی تحصیلی و نشخوار فکری در دانشآموزان توجه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1403/6/3 | پذیرش: 1403/8/16