دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 76-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UT.IRICSS.REC.1402.017


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naji B, Mahdavi S M, Moradi A, Solhi A, Sayadnasiri M. The evaluation of the effects of adding transcranial direct current stimulation to memory specificity training on the extent and durability of its impact on memory specificity. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (2) :63-76
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1694-fa.html
نجی برزویه، مهدوی سید محمد، مرادی علیرضا، صلحی امین، صیاد نصیری محمد. تاثیر افزودن تحریک فراجمجمه‌ای با جریان الکتریکی مستقیم به آموزش اختصاصی‌سازی حافظه خودزندگی‌نامه‌ای در میزان و ماندگاری اختصاصی‌سازی حافظه خودزندگی‌نامه‌ای در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (2) :63-76

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1694-fa.html


1- دانشجوی دکتری تخصصی روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- دکتری تخصصی بیوفیزیک، گروه علوم زیستی و بیوتکنولوژی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
3- استاد روان‌شناسی بالینی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران/ استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- گروه روان‌پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
5- دانشیار نورولوژی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
چکیده:   (504 مشاهده)
مقدمه: آموزش اختصاصی‌­سازی حافظه خودزندگینامه‌ای تاکنون به نتایجی نویدبخش اما عمدتاً گذرا دست یافته است. این مطالعه با توجه به تأثیر مثبت تحریک فراجمجمه‌ای با جریان الکتریکی مستقیم بر روی انعطاف­‌پذیری بافت عصبی، اثرات افزودن آن به این مداخله را بر روی میزان و ماندگاری اثرات آن بر اختصاصی کردن حافظه خودزندگی‌نامه‌ای را در میان بیماران مبتلا به اختلال افسردگی سنجیده است.
روش کار: چهل و شش بیمار مبتلا به افسردگی تک قطبی به دو گروه مداخله آموزش اختصاصی­‌سازی حافظه خودزندگینامه‌ای هم‌زمان با تحریک فراجمجمه‌ای با جریان الکتریکی مستقیم حقیقی و شبیه‌­سازی شده تقسیم شدند. تحریک مغزی به صورت هم‌زمان، با جریان آندی و بر روی ناحیه خلفی جانبی قشر پیش‌پیشانی و به صورت شش جلسه دو بار در هفته انجام شد. ارزیابی‌ها توسط سیاهه‌های افسردگی و اضطراب بک و آزمون حافظه خودزندگی‌نامه‌ای انجام شد.
یافته­‌ها: پس از نشان دادن همگونی دو گروه از نظر شاخص­‌های جمعیت­‌شناختی، بررسی نتایج توسط آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که افزودن تحریک فراجمجمه‌ای با جریان الکتریکی مستقیم میزان و ماندگاری اثرات مداخله شناختی بر شاخص کلی آزمون را به میزان معناداری افزایش داده است (0/04=P). در میان سه شاخص دیگر حضور سرنخ‌های مرتبط با خاطرات کلی با فاصله بیشتر تفاوت روند تغییرات در میان دو گروه از سطح معناداری تغییرات همراستا بود.
نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته‌ها افزودن تحریک فراجمجمه‌ای با جریان الکتریکی مستقیم می‌تواند باعث ارتقاء میزان و ماندگاری اثرات مداخله بر روی اختصاصی کردن حافظه خودزندگی‌نامه‌ای شود. با توجه به ارتباط آن با وضعیت خلقی، ارزیابی تغییرات خلق و اضطراب متعاقب تلفیق این دو مداخله با هدف برقراری امکان راهیابی نتایج به عرصه بالینی توصیه می‌شود. پژوهش‏‌های با نمونه بیشتر و سایر شیوه‌های تحریک غیرتهاجمی مغز می‌تواند حائز نتایج قابل توجهی باشد.

 
متن کامل [PDF 1181 kb]   (1153 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1403/4/5 | پذیرش: 1403/4/12 | انتشار: 1403/8/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb