دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 101-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.SBU.REC.1402.099

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dalir D, Purmohammad M, Golfam A, Khosrowabadi R, Karbalaei sadegh M. Investigating brain responses to topicalization processing in Persian based on Friederici’s model. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :88-101
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1692-fa.html
دلیر دل انگیز، پورمحمد مهدی، گلفام ارسلان، خسروآبادی رضا، کربلائی صادق مهناز. بررسی پاسخ مغزی به فرآیند مبتداسازی در زبان فارسی بر مبنای مدل Friederici. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :88-101

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1692-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- پژوهشگر آموزش ویژه، دانشکده آموزش، دانشگاه آلبرتا، آلبرتا، کانادا
3- دانشیار گروه زبان شناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
4- دانشیار گروه علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
5- استادیار گروه زبان شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (673 مشاهده)
مقدمه: در گفتمان زبان فارسی که ترتیب کلمات آن از نوع (فاعل مفعول فعل) است، متمم پرسشی، یا مفعول حرف اضافه­‌ای معمولاً پس از مفعول در جایگاه کانونی قرار می‌­گیرند. با این حال، امکان جابه‌­جایی این عبارت به مکان­‌های دیگر در داخل جمله و گفتمان وجود دارد که این جابه‌­جایی از اهمیت ویژه­ای در تحلیل گفتمان و شاخص‌­های گفتاری برخوردار است. یکی از اهداف این جابه­‌جایی، حرکت عنصر جمله به ابتدای جمله می­‌باشد که در تحلیل گفتمان به دلایل کلامی و ایجاد ساختار نشان­‌دار مورد بررسی قرار می­‌گیرد. هدف این مطالعه، بررسی پردازش درک گفتمانی مبتداسازی جابه‌­جایی متمم پرسشی در زبان فارسی با استفاده از پتانسیل­‌های مرتبط با رویدادها بود.
روش کار: این مطالعه بر روی بخش قدامی نیمکره چپ مولفه (N200) تمرکز دارد، که طبق مدل مطرح شده توسط Friederici در پردازش زبان (1995) ارائه شده است. چهار جایگاه مختلف متمم پرسشی در زبان فارسی مورد بررسی قرار گرفته است و 50 جمله برای هر شرایط آزمایشگاهی ساخته شده است و جملات در صفحه نمایش به صورت سازهای ارائه شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که مبتداسازی متمم پرسشی به منظور برآورده­‌سازی دلایل گفتمانی یا کلامی باعث پاسخ مغزی متفاوت می­‌گردد بدین صورت که افزایش دامنه N200 در بخش قدامی چپ با قرار گرفتن متمم پرسشی در ابتدای جمله و در جایگاه مبتداسازی متمم پرسشی دیده شد.
نتیجه­‌گیری: از این یافته­‌ها می­‌توان نتیجه گرفت که فرآیند مبتداسازی متمم پرسشی در زبان فارسی بر اساس مدل مطرح شده توسط Friederici پایه نوروفیزیولوژیکی دارد و به عنوان ساختی نشان­‌دار در زبان فارسی با ترتیب واژگانی متفاوت مطرح می­‌گردد.

 
متن کامل [PDF 1105 kb]   (530 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
دریافت: 1403/3/25 | پذیرش: 1403/8/29 | انتشار: 1403/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb