دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 124-109 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi A, Ghassamzadeh H, Dabbagh H, Nematzadeh S, Sadeghi M. A psycholinguistic study of comprehension of emotional and non-emotional metaphors in two types of conventional and novel ones among Persian-speaking children. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (1) :109-124
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1691-fa.html
محمدی عاطفه، قاسم‌زاده حبیب‌الله، دباغ حسین، نعمت‌زاده شهین، صادقی میثم. بررسی روان‌زبان‌شناختی درک استعاره‌های دارای بار هیجانی و بدون بار هیجانی در دو نوع متداول و نوپدید در نمونه‌ای از کودکان فارسی‌زبان. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (1) :109-124

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1691-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
2- استاد، گروه روان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
3- استادیار، گروه زبان‌شناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
4- رییس انجمن زبان‌شناسی ایران، تهران، ایران
5- استادیار، پژوهشکده علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (685 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر به بررسی میزان درک استعاره‌های متداول (آشنا) و استعاره‌های نوپدید (ناآشنا) با دو محتوای هیجانی و غیرهیجانی در میان نمونه‌ای از کودکان فارسی‌زبان عادی و سالم 4 تا 12 سال می‌پردازد.
روش کار: پژوهش حاضر، در زمینه میزان توانایی درک استعاره‌های مفهومی در سنین مختلف کودکی (به ‌ویژه در کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی) طراحی شد. شرکت‌کنندگان، 113 کودک فارسی‌زبان سالم از سنین 4 تا 12 سال بدون هیچ‌گونه اختلال زبانی، شنوایی و ذهنی، شرکت کرده و همه آنها راست ‌دست بودند. شرکت‌کنندگان، از طریق پاسخ به پرسشنامه‌های شامل سوال‌های چندگزینه‌ای (32 سوال) و سوال‌های تشریحی (8 سوال) در چهار گروه استعاره‌های متداول هیجانی، استعاره‌های متداول غیرهیجانی، استعاره‌های نوپدید هیجانی و استعاره‌های نوپدید غیرهیجانی در یک جلسه مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند که کودکان فارسی‌زبان از سنین 4 سالگی (و یا حتی قبل از آن)، درک مفاهیم انتزاعی و استعاره‌های مفهومی را آغاز می‌کنند. همچنین، کودکان با سنین بالاتر، بیان‌های استعاره‌ای پیچیده‌تر را بهتر و بیشتر از کودکان با سنین پایین‌تر درک کردند. نتایج تجربی نشان دادند که بر اساس آزمون‌های طراحی شده این پژوهش، تفاوت قابل توجهی در درک انواع استعاره‌های متداول هیجانی، متداول غیرهیجانی، نوپدید هیجانی و نوپدید غیرهیجانی در میان کودکان 4 تا 12 سال فارسی‌زبان وجود ندارد.
نتیجه‌گیری: بنابر نتایج این پژوهش، توانایی درک استعاره در کودکان، روند رشدی دارد و با افزایش سن کودک، میزان توانایی درک استعاره هم در آنها افزایش یافته و همچنین در درک کودکان فارسی‌زبان در استعاره‌های دارای بار هیجانی و بدون بار هیجانی در دو نوع متداول و نوپدید تفاوت قابل توجهی وجود ندارد.

 
متن کامل [PDF 1016 kb]   (961 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
دریافت: 1403/3/25 | پذیرش: 1403/5/25 | انتشار: 1403/6/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb