دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 122-108 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haghani M, Osmani A, Majidi Hatkeloee S. Effectiveness of users in the design of open space of university complexes by using the Kansei engineering method (Case study: Main entrance of Babol Branch of National of Skills). Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (2) :108-122
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1668-fa.html
حقانی مهسا، عثمانی آرش، مجیدی هتکه‌لویی سحر. اثربخشی احساسات کاربران در طراحی فضاهای باز مجموعه‌های دانشگاهی با تمرکز بر مهندسی کانسی (نمونه موردی: دانشگاه ملی مهارت واحد دختران بابل). تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (2) :108-122

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1668-fa.html


1- مربی، گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه ملی مهارت، تهران، ایران
چکیده:   (477 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اثرگذاری احساسات کاربران در طراحی فضاهای باز دانشگاهی بر افزایش شوق و انگیزه به یاددهی_یادگیری در دانشجویان و ایجاد حس جاذبه و ماندن در مکان، مطالعه­ حاضر با هدف، ارائه­ الگوی بهینه برای طراحیِ سردرب دانشکده‌­های دانشگاه ملی مهارت، از دیدگاه بهره­‌برداران فضا، با رویکرد احساس­‌گرا انجام شده ­است.
روش کار: در این مطالعه پنج طرح، مجموعه­­ سردرب دانشگاهی، توسط جامعه­ آماری، شامل پنج گروهِ دانشجویان، کارکنان و اساتید دانشکده­ مورد مطالعه، ساکنان محدوده­ دانشکده و اساتید معماری شهرستان بابل مورد سنجش قرار گرفت. نمونه­ آماری به روش نمونه‌­گیری هدفمند انتخاب و جهت ارزیابی از تکنیک مهندسی­‌کانسی، با استفاده از پرسشنامه و به شیوه­ افتراق معنایی با مقیاس لیکرت 5 درجه‌­ای در نرم­‌افزارSPSS-23  با استفاده از آزمون­ همبستگی پیرسون مورد تجزیه ­و­ تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌­ها: یافته­‌های پژوهش حاکی از آن است که فرم مورب، از نظر مصاحبه­‌شوندگان جهت سردرب دانشگاه ملی مهارت مناسب ارزیابی شده ­است، همچنین واژه­ "خاص" از میان تمام واژگان، بیشترین ارتباط معنادار را نسبت به حجم مورب دارد و حجم با فرم قوسی، در میان طرح­‌ها از نظر نمونه­ آماری نامناسب ارزیابی شده­ است.
نتیجه­‌گیری: نتایج حاکی از آن است که، طرح با خطوط مورب که حس ­صعود، پویایی، خلاقیت، کنجکاوی و ... را در مخاطبان القا می­‌نماید، مورد پسند جامعه­ هدف می­‌باشد و احساسات مخاطبان به واسطه­ طرح­‌های متفاوت، متغیر خواهد بود؛ از این ­رو، طراح معمار به منظور موفقیت در طراحی، باید ادراک و احساسات مخاطب را نقشه­ راه طراحی خود قرار دهد.

 
متن کامل [PDF 987 kb]   (1197 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1402/12/12 | پذیرش: 1403/7/23 | انتشار: 1403/8/13

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb