Amin F, Nasrat S B. The impact of visual exercises on motor abilities of children with autism spectrum disorder in Kabul, Afghanistan. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (1) :63-75
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1659-fa.html
1- استاد روانشناسی عمومی، دانشگاه تعلیم و تربیه کابل، کابل، افغانستان
2- پوهنیار (استادیار) دیپارتمنت مشاوره، پوهنحی (دانشکده) روانشناسی، پوهنتون (دانشگاه) تعلیم و تربیه کابل، کابل، افغانستان
چکیده: (1272 مشاهده)
مقدمه: افغانستان شاید تنها کشوری است که هیچ سیستم شناسایی، درمانی و مراقبتی از کودکان طیف اتیسم ندارد. بنابراین هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی تاثیرات تمرینات بینایی بر توانایی حرکتی کودکان طیف اتیسم در شهر کابل است.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع کمی و نیمهتجربی بوده، که با روش میدانی اجراء شده است. جامعه آماری پژوهش شامل کودکان طیف اتیسم شهر کابل بوده که با روش نمونهگیری هدفمند و در دسترس 14 کودک 6 تا 12 ساله بر اساس مصاحبه تشخیصی اتیسم-تجدید نظر شده ADI-R به دو گروه پیشآزمون و پسآزمون تقسیم شده بودند و به مدت 6 هفته و جلسه 30 دقیقهای مورد مطالعه قرار گرفتند. از ابزارهای آزمون لکلک اصلاح شده، آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه و آزﻣﻮن ﺣﺮﮐﺘﯽ دﺳﺖ و اﻧﮕﺸﺘﺎن Peabody برای سنجش توانایی حرکتی استفاده شد و در نهایت دادها با نرمافزار SPSS نسخه 26 تجزیه و تحلیل گردید.
یافتهها: یافتههای نشان داد که، تمرینات بینایی بر توانایی حرکتی کودکان طیف اتیسم در تعادل ایستا، تعادل پویا و در حرکت انگشتان تاثیرات مثبت و معنادار داشته است (0/05>P).
نتیجهگیری: کودکان طیف اتیسم در افغانستان از محرومترین کودکان طیف اتیسم در دنیا هستند که هیچ برنامه و نهادی برای شناسایی، درمان، مراقبت و حمایت از آنها وجود ندارد. بنابراین، دستکم میتوان با مداخلات و تمرینات جانبی به توانایی، سازگاری و هماهنگی اعضای بدن آنها کمک کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1402/11/6 | پذیرش: 1403/5/22 | انتشار: 1403/6/7