XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه کنت انگلستان
چکیده:   (68 مشاهده)
مقدمه: هدف پژوهش نیمه تجربی حاضر تعیین تاثیر صحه‌گذاری ورزشکاران مشهور بر توجه به تبلیغات محصول ورزشی (کفش) و غیرورزشی (یارانه‌همراه) بود.
روش‌کار: تعداد 35 نفر مرد در محدوده سنی 19-26 به عنوان نمونه از بین دانشجویان دانشگاه‌های تهران انتخاب شدند. به منظور تهیه محرک‌های تحقیق، فیلم‌های تبلیغاتی از صحه‌گذاری ورزشکار مشهور و غیرمشهور تهیه و محتوای آن‌ها توسط متخصصان حوزه تبلیغات و بازاریابی ورزشی تأیید شد. از ابزار ردیاب حرکات چشم مدل توبی برای ثبت توجه افراد به تبلیغات استفاده شد. از آزمون رگرسیون چندگانه توسط نرم‌افزار SPSS22 برای تحلیل داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد میزان توجه افراد به تبلیغات متناسب بین محصول و صحه‌گذار بیشتر از تبلیغات عدم تناسب بین محصول و صحه‌گذار است. تبلیغ کفش ورزشی توسط یک ورزشکار غیرمشهور نسبت به ورزشکار مشهور، تعداد تثبیت‌ها را بطور معنادار کاهش می‌دهد. بنابراین با توجه به نتایج تحقیق استراتژی تناسب بین محصول و صحه‌گذار نسبت به استراتژی عدم تناسب محصول و صحه‌گذار توجه مصرف‌کننده را بیشتر به خود جذب نموده است.
نتیجه‌گیری: حضور یک ورزشکار مشهور در تبلیغات می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. افراد به کلیپ‌های خنثی و فاقد تبلیغات که در آن‌ها صحه‌گذاران در مورد زندگی شخصی خود اطلاعات می‌دهند بیشتر از کلیپ‌های تبلیغاتی و صحه‌گذاری توجه دارند. رویکرد مشاهده‌ای با استفاده از ابزار ردیاب چشمی تاثیرگذاری صحه‌گذار مشهور و مسیر نگاه منبع انسانی پیام را بر توجه بصری مخاطب به تبلیغات تائید می‌کند
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1402/10/19 | پذیرش: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb