دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 17-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KHU.REC.1401.024


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yavarzadeh H, Moradi A, Hasani J, David John Hallford D J H. Designing a computer program for memory specificity training: Investigating its effectiveness in enhancing autobiographical memory and emotional characteristics for caregivers of people with cancer. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (1) :1-17
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1651-fa.html
یاورزاده حانیه، مرادی علیرضا، حسنی جعفر، هالفورد دیوید جان. طراحی برنامه رایانه‌‌ای آموزش اختصاصی کردن حافظه و بررسی اثربخشی آن در ارتقاء حافظه خودزندگی‌نامه‌‌ای و ویژگی‌های هیجانی مراقبان افراد مبتلاء به سرطان. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (1) :1-17

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1651-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد روان‌شناسی بالینی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران/ استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی دانشگاه دیکینز، ملبورن، استرالیا
چکیده:   (1259 مشاهده)
مقدمه: با توجه به محدودیت‌های ناشی از همه­گیری COVID-19 جهت مراجعه حضوری برای دریافت درمان‌­های روان‌شناختی، پژوهش حاضر، با هدف طراحی برنامه رایانه‏‌ای آموزش اختصاصی کردن حافظه (MeST) جهت ارتقاء حافظه خودزندگی‏نامه‌‏ای و وضعیت عاطفی مراقبان افراد مبتلاء به سرطان صورت گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر یک طرح پیش­آزمون پس­آزمون با پیگیری یک ماهه بود که در درمانگاه تخصصی داخلی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی (واحد شیمی درمانی) طی بازه زمانی 1401 صورت گرفت. این مطالعه در دو مرحله اصلی ارزیابی اعتبار ابزار طراحی شده و بررسی اثربخشی آن، انجام شد.
یافتهها: بررسی روایی محتوایی نسخه فارسی نرم‌­افزار MeST حاکی از آن بود که مقدار CVI برای بیشتر موارد برابر یا بیش از 0/8 است که نشان دهنده اهمیت و ضرورت محتوای موجود در نرم­‌افزار طراحی شده می­‌باشد. همچنین، ضرورت محتوای جلسات حاکی از آن بود که میزان شاخص CVR برای همه موارد 0/99 بود. پس از مداخله، مقایسه میانگین افسردگی (2/06=t ،0/04=P) و حافظه خودزندگی‏نامه‏ای (2/25=Z ،0/02=P) در دو گروه حاکی از کاهش نمرات این دو مقیاس در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود.
نتیجه­‌گیری: با توجه به این که مداخله مبتنی بر MeST بر خط، دارای اثربخشی، آسان و ارزان می­‌باشد، می­‌تواند در کنار مداخلات سنتی یا برخط دیگر ارائه شود.

 
متن کامل [PDF 1044 kb]   (307 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1402/10/14 | پذیرش: 1403/4/7 | انتشار: 1403/6/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb