Ethics code: IR.KHU.REC.1401.024
Yavarzadeh H, Moradi A, Hasani J, David John Hallford D J H. Designing a computer program for memory specificity training: Investigating its effectiveness in enhancing autobiographical memory and emotional characteristics for caregivers of people with cancer. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (1) :1-17
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1651-fa.html
یاورزاده حانیه، مرادی علیرضا، حسنی جعفر، هالفورد دیوید جان. طراحی برنامه رایانهای آموزش اختصاصی کردن حافظه و بررسی اثربخشی آن در ارتقاء حافظه خودزندگینامهای و ویژگیهای هیجانی مراقبان افراد مبتلاء به سرطان. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (1) :1-17
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1651-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد روانشناسی بالینی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران/ استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
4- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی دانشگاه دیکینز، ملبورن، استرالیا
چکیده: (1259 مشاهده)
مقدمه: با توجه به محدودیتهای ناشی از همهگیری COVID-19 جهت مراجعه حضوری برای دریافت درمانهای روانشناختی، پژوهش حاضر، با هدف طراحی برنامه رایانهای آموزش اختصاصی کردن حافظه (MeST) جهت ارتقاء حافظه خودزندگینامهای و وضعیت عاطفی مراقبان افراد مبتلاء به سرطان صورت گرفت.
روش کار: مطالعه حاضر یک طرح پیشآزمون پسآزمون با پیگیری یک ماهه بود که در درمانگاه تخصصی داخلی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی (واحد شیمی درمانی) طی بازه زمانی 1401 صورت گرفت. این مطالعه در دو مرحله اصلی ارزیابی اعتبار ابزار طراحی شده و بررسی اثربخشی آن، انجام شد.
یافتهها: بررسی روایی محتوایی نسخه فارسی نرمافزار MeST حاکی از آن بود که مقدار CVI برای بیشتر موارد برابر یا بیش از 0/8 است که نشان دهنده اهمیت و ضرورت محتوای موجود در نرمافزار طراحی شده میباشد. همچنین، ضرورت محتوای جلسات حاکی از آن بود که میزان شاخص CVR برای همه موارد 0/99 بود. پس از مداخله، مقایسه میانگین افسردگی (2/06=t ،0/04=P) و حافظه خودزندگینامهای (2/25=Z ،0/02=P) در دو گروه حاکی از کاهش نمرات این دو مقیاس در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل بود.
نتیجهگیری: با توجه به این که مداخله مبتنی بر MeST بر خط، دارای اثربخشی، آسان و ارزان میباشد، میتواند در کنار مداخلات سنتی یا برخط دیگر ارائه شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1402/10/14 | پذیرش: 1403/4/7 | انتشار: 1403/6/7