Research code: A-10-1819-1

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (119 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بازداری پاسخ کودکان پیش دبستان انجام شد.
روش کار: پژوهش بصورت آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره ی پیگیری دو ماهه بود. جامعه پژوهش شامل نوآموزانی است که در سال 1401-1402 در مقطع پیش دبستان ثبت نام کردند. از میان این مراکز، دو مرکز بصورت تصادفی بعنوان گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند. تعداد 38 نفر نیز بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. والدین نوآموزان هر دو گروه پیش از انجام مداخله آزمایشی به سیاهه رفتاری کارکردهای اجرایی ( بریف ) در ارتباط با فرزندشان پاسخ دادند. گروه آزمایش 20 جلسه تحت آموزش های مرتبط با بازداری پاسخ قرار گرفتند. پس از اتمام مداخله آزمایشی، والدین  هر دو گروه آزمایش و کنترل به سیاهه رفتاری پاسخ دادند. دو ماه از اتمام آموزش، آزمون پیگیری بر روی هر دو گروه اجرا گردید. در نهایت داده ها  از روش تحلیل واریانس آمیخته با در نظر گرفتن پیش فرض های مربوطه از طریق نرم افزار spss   مورد بررسی قرار گرفتند.  
یافته ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی کارکردهای اجرایی علاوه بر آنکه از روایی و پایایی مناسبی برخوردار است، توانسته است در بهبود بازداری پاسخ کودکان موثر واقع شود.
نتیجه گیری: ارائه آموزش های کارکردهای اجرایی مبتنی بر شناخت احساسات و تکنیک مرتبط با بازداری پاسخ در سنین پیش از دبستان می تواند نقش موثری در بازداری پاسخ نوآموزان ایفا کند.

واژه های کلیدی: بازداری پاسخ، کارکردهای اجرایی، کودکان پیش دبستان.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1402/10/13 | پذیرش: 1403/5/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb