دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 55-40 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: A-10-1819-1

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shariati S, Kiamanesh A, Farzad V. Design, validation, and efficacy of an executive function training program on response inhibition in preschool children. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :40-55
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1650-fa.html
شریعتی سحر، کیامنش علیرضا، فرزاد ولی‌الله. طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی و تاثیر آن بر بازداری پاسخ کودکان پیش‌دبستانی. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :40-55

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1650-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده:   (997 مشاهده)
مقدمه: کارکرد‌های اجرایی، مجموعه‌ای از فرآیند‌های شناختی است که نقش بسزایی در تنظیم رفتار انسان‌ها دارند. از آنجایی که در دوران پیش­‌دبستانی رشد این مهارت‌ها به حداکثر میزان خود می‌رسد، آموزش و تقویت آن می‌تواند تأثیر بسزایی در کنترل هیجانی کودکان داشته باشد. هدف از این پژوهش طراحی بسته آموزشی کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بازداری پاسخ کودکان پیش­‌دبستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر با طرح پیش­‌آزمون_پس­‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان مراکز پیش­‌دبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با استفاده از روش نمونه­‌گیری تصادفی، 38 کودک انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 20 جلسه مداخله آموزشی دریافت کردند. شرکت­‌کنندگان در پیش­‌آزمون_پس­‌آزمون و دو ماه پس از انجام مداخله به پرسشنامه رفتاری کارکردهای اجرایی (BRIEF) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده­‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته و در فضای نرم­افزارSPSS  نسخه 25 انجام شد.
یافته­‌ها: بر اساس یافته­‌های به دست آمده برنامه آموزشی طراحی شده به طور موثری سبب افزایش مهارت بازداری پاسخ کودکان پیش­‌دبستانی شد (0/001P<).
نتیجه‌­گیری: نتایج نشان داد که ارائه آموزش­‌های مبتنی بر کارکردهای اجرایی می­‌تواند سبب بهبود عملکرد بازداری پاسخ در کودکان پیش­‌دبستان گردد و اهمیت و نقش مداخله به هنگام در رشد شناختی کودکان را بیش از پیش نمایان می‌­سازد.

 
متن کامل [PDF 1053 kb]   (174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1402/10/13 | پذیرش: 1403/5/29 | انتشار: 1403/7/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb