Research code: A-10-1821-1
Sebghati A, Kiamanesh A, Farzad V. Design and validation of an attention and concentration training program and its impact on visual perception in preschool children. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (2) :77-92
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1649-fa.html
سبقتی علیرضا، کیامنش علیرضا، فرزاد ولیالله. طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزشی توجه و تمرکز و تأثیر آن بر ادراک دیداری کودکان پیشدبستانی. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (2) :77-92
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1649-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- دانشیار گروه روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (572 مشاهده)
مقدمه: دوران اولیه کودکی دورهای حساس و مهم برای رشد مهارتهای شناختی است و مداخلاتی که توجه و تمرکز را هدف قرار میدهند میتوانند پیامدهای مهمی بر رشد کلی کودکان داشته باشند. بنابراین، درک تأثیر چنین مداخلاتی بر ادراک دیداری میتواند بینشهای ارزشمندی را برای مربیان و مراقبین فراهم نماید. پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توجه و تمرکز و بررسی اثربخشی آن بر ادراک دیداری کودکان پیشدبستانی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه انجام شد. جامعه آماری شامل کودکان مراکز پیشدبستانی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، 40 کودک انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 20 جلسه مداخله آموزشی دریافت کردند. شرکتکنندگان در پیشآزمون_پسآزمون و دو ماه پس از اتمام مداخلهها به پرسشنامه TVPS پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس آمیخته و در فضای نرمافزار SPSS نسخه 25 انجام شد.
یافتهها: ویژگیهای روانسنجی پروتکل مطلوب و امکانسنجی آن در گروه نمونه قابل قبول بود. بر اساس یافتههای به دست آمده برنامه آموزشی طراحی شده به طور مؤثری توانایی ادراک دیداری کودکان پیشدبستانی را افزایش داد (0/001>P).
نتیجهگیری: چنین میتوان عنوان کرد که ارائه آموزش مبتنی بر توجه و تمرکز در دوران پیشدبستانی میتواند نقش به سزایی در بهبود تواناییهای ادراک دیداری در کودکان خردسال داشته باشد و اهمیت مداخلههای بهنگام در رشد شناختی را برجسته نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1402/10/13 | پذیرش: 1403/6/11 | انتشار: 1403/8/13