Research code: A-10-1821-1

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی -واحد علوم و تحقیقات تهران
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده:   (74 مشاهده)
چکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی توجه و تمرکز و بررسی اثربخشی آن بر ادراک دیداری کودکان پیش دبستان انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر بصورت آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و دوره ی پیگیری دو ماهه انجام شد. جامعه آماری شامل نوآموزانی است که در سال 1401-1402 در مراکز پیش دبستان ثبت نام کردند. 2 پیش دبستان بصورت تصادفی از میان مراکز انتخاب شدند. از این میان تعداد 40 نفر بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پیش از آغاز مداخله، آزمون ادراک دیداری TVPS بر روی هر دو گروه انجام شد. گروه آزمایش به مدت 20 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. پس از اتمام دوره ی آموزشی پرسشنامه  TVPS بر روی هر دو گروه اجرا گردید. پس از گذشت دو ماه از اتمام آموزش، آزمون پیگیری اجرا گردید. یافته ها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته با در نظر گرفتن پیش فرض های مربوطه مانند پیوسته بودن متغیر وابسته، نرمال بودن توزیع داده ها، همگن بودن کواریانس های دو گروه، مستقل بودن افراد،  از طریق نرم افزارspss بررسی شد.  
یافته ها: نتایج نشان داد بسته آموزشی علاوه بر آنکه از روایی مناسبی برخوردار است، توانسته است در بهبود ادراک دیداری نوآموزان موثر واقع شود.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که ارائه آموزش های مبتنی بر توجه و تمرکز در سنین پیش از دبستان می تواند نقش موثری در افزایش توانمندی ادراک دیداری نوآموزان ایفا کند.
واژه های کلیدی: توجه و تمرکز، ادراک دیداری، پیش دبستان.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1402/10/13 | پذیرش: 1403/6/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb