مقدمه: هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی روش تحریک Forbrain بر توجه شنیداری در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه 11-6 سال بود.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان 6 تا 11 ساله دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه مراجعهکننده به مرکز درمانی توانش در سال 1401 بودند. به منظور نمونهگیری تعداد 40 نفر (در هر گروه 20 نفر) از میان افرادی که توسط متخصص روانپزشکی تشخیص بیش فعالی داشتهاند به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه جایدهی شدند. گروه مداخله 10 جلسه 20 دقیقهای Forbrain و گروه کنترل هیج مداخلهای دریافت نکرد.
یافتهها: یافتهها نشان داد که پس از کنترل نمرات پیشآزمون، اثر گروه بر نمرات پسآزمون توجه شنیداری معنادار است. به عبارت دیگر، بین مشارکتکنندگان گروه تحریک Forbrain و کنترل در میانگین نمرات توجه شنیداری در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد و این روش اثربخش بوده است.
نتیجهگیری: روش تحریک Forbrain بر توجه شنیداری در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه مؤثر است و میتواند در محیطهای آموزشی و درمانی به کار گرفته شود. پیشنهاد میگردد مطالعات تکمیلی جهت مقایسه این روش با دیگر روشها صورت گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |