دوره 26، شماره 3 - ( پاییز 1403 )                   جلد 26 شماره 3 صفحات 27-14 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SRB.REC.1402.050

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghadamgahi Sani S N, Suri A. Investigating the effect of forbrain stimulation on auditory attention in hyperactive children aged 6-11 years. Advances in Cognitive Sciences 2024; 26 (3) :14-27
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1640-fa.html
قدمگاهی ثانی سیده نینا، سوری احمد. بررسی اثربخشی روش تحریک Forbrainبر توجه شنیداری در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه 11-6 سال. تازه های علوم شناختی. 1403; 26 (3) :14-27

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1640-fa.html


1- کارشناسی ارشد رشته روان‌شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
چکیده:   (386 مشاهده)

مقدمه: هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی روش تحریک Forbrain بر توجه شنیداری در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه 11-6 سال بود.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان 6 تا 11 ساله دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه مراجعه‌کننده به مرکز درمانی توانش در سال 1401 بودند. به‌ منظور نمونه‌گیری تعداد 40 نفر (در هر گروه 20 نفر) از میان افرادی که توسط متخصص روان‌پزشکی تشخیص بیش فعالی داشته‌اند به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و سپس به ‌صورت تصادفی در دو گروه جای­‌دهی شدند. گروه مداخله 10 جلسه 20 دقیقه‌ای Forbrain و گروه کنترل هیج مداخله­‌ای دریافت نکرد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش‌آزمون، اثر گروه بر نمرات پس‌آزمون توجه شنیداری معنادار است. به‌ عبارت ‌دیگر، بین مشارکت­‌کنندگان گروه تحریک Forbrain و کنترل در میانگین نمرات توجه شنیداری در مرحله پس‌آزمون تفاوت معناداری وجود دارد و این روش اثربخش بوده است.
نتیجه‌گیری: روش تحریک Forbrain بر توجه شنیداری در کودکان دارای اختلال بیش فعالی/نقص توجه مؤثر است و می‌تواند در محیط‌های آموزشی و درمانی به کار گرفته شود. پیشنهاد می‌گردد مطالعات تکمیلی جهت مقایسه این روش با دیگر روش‌ها صورت گیرد.

متن کامل [PDF 996 kb]   (42 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1402/9/5 | پذیرش: 1403/8/22 | انتشار: 1403/10/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb