دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 25 شماره 4 صفحات 185-174 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Raiisi F, Derakhshan Hooreh S. The structural model of the role of cognitive emotion regulation strategies with the mediation of time metaphorical perception in predicting risky behavior in adolescents. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :174-185
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1637-fa.html
رئیسی فاطمه، درخشان ‌هوره سارا. مدل ساختاری نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با میانجی‌گری ادراک استعاری زمان در پیش‌بینی رفتار پرخطر نوجوانان. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :174-185

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1637-fa.html


1- دکتری علوم شناختی زبان، موسسه آموزش عالی شناختی، تهران، ایران
2- کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی و علوم ‌تربیتی، دانشکده علوم ‌انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران
چکیده:   (500 مشاهده)
مقدمه: در تنظیم شناختی هیجان و رفتارهای پرخطر در نوجوانان ادراک زمان نقش بازی می‌کند. از این ‌رو، هدف این مطالعه تعیین روابط ساختاری بین تنظیم شناختی هیجان با رفتار پرخطر نوجوانان با نقش میانجی ادراک استعاری زمان بود.
روش کار: روش این مطالعه همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل نوجوانان شهر تهران از مهر 1401 تا خرداد 1402 بود. بدین ‌منظور، از بین نوجوانان شهر تهران به ‌صورت نمونه‌گیری در دسترس 400 نفر انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌های خطرپذیری نوجوانان، ادراک استعاری زمان و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌های توصیفی از نرم‌‌افزارSPSS-26  و برای ارزیابی دستیابی به مدل برازش‌شده از نرم‌افزار AMOS-8.8 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد؛ مدل مورد مطالعه از برازش مناسب برخوردار است و مدل تحلیلی رابطه بین راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با رفتار پرخطر نوجوانان با نقش میانجی ادراک استعاری زمان معنادار است. از طرفی، با افزایش راهبرد تنظیم شناختی هیجان منفی، ادراک استعاری زمان نوجوانان کمتر می‌شود و همچنین با افزایش راهبرد تنظیم شناختی هیجان مثبت، ادراک استعاری زمان نوجوانان بیشتر می‌شود.
نتیجه‌گیری: بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت؛ در تنظیم شناختی هیجان نوجوانان با رفتارهای پرخطر آنها، درک زمان به ‌صورت استعاری می‌تواند نقش میانجی بازی کند. از این ‌رو، روان­شناسان رشدی که در حوزه نوجوانی مطالعه می‌کنند، باید به درک زمان به ‌صورت استعاری همراه با تنظیم شناختی هیجان و مولفه‌های آن توجه کنند. 
متن کامل [PDF 965 kb]   (53 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی
دریافت: 1402/8/24 | پذیرش: 1402/12/7 | انتشار: 1403/2/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb