1- دانشکده چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
2- دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
3- چند رسانه ای، دانشگاه هنر اسلامی تبریز
چکیده: (132 مشاهده)
مقدمه: پژوهش در حیطه خلاقیت بهعنوان اساس طراحی و جنبهای قابل تأمل از زندگی مدرن امروزی، همواره حائز اهمیت است. هدف از پژوهش دو مرحلهای حاضر که به روش آمیخته (کیفی- کمی)، و بهصورت نیمهآزمایشی در مرحله کمی، با طرح پیشآزمون- پس آزمون همراه با گروه گواه انجام شد، استخراج نماد بدنمند خلاقیت (مبتنی بر نظریه شناخت بدنمند) در مرحله نخست و بررسی تاثیر این نماد بر میزان خلاقیت دانشجویان طراحی صنعتی، در مرحله دوم بود.
روش کار: ابتدا نماد بدنمند خلاقیت بر اساس تصاویر نمایشی از 80 هنرجوی تئاتر، استخراج و توسط 5 متخصص، داوری و مجددا توسط 30 دانشجوی هنر داوطلب از دانشگاه هنر اسلامی تبریز، مورد رایگیری نهایی قرار گرفت. جامعه آماری مرحله دوم پژوهش، شامل تمامی دانشجویان طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و گروه نمونه 30 تن از آنان بودند که به صورت تصادفی، انتخاب و به دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه تقسیم شدند. ابزار سنجش، فرم ب تصویری آزمون خلاقیت تورنس در مراحل پیشآزمون و پسآزمون بود. با این تفاوت که گروه آزمایش حین اجرای پسآزمون، با تصویر نماد بدنمند خلاقیت مواجه شدند، اما گروه گواه، هیچ نوع مداخلهای دریافت نکردند. جهت تحلیلدادههای آزمون نیز از روش کواریانس چندمتغیره و نرمافزارv23 SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاکی از موفقیت در استخراج نماد بدنمند خلاقیت (نشانگر لحظه آهان) در مرحله نخست و تاثیر معنادار آن بر افزایش زیرمؤلفه سیالی خلاقیت در گروه آزمایش بود ( 545/18 , F=01 /0>P)، اما تاثیر معناداری بر سایر زیرمؤلفههای خلاقیت مشاهده نشد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج حاصل، امکان استخراج نماد بدنمند خلاقیت و کاربرد آن بهعنوان تسهیلگر، محرک محیطی یا ماشهچکان هیجانی- شناختی موثر بر سیالی (اندازه اثر 436/0)، بهعنوان یکی از اجزای شناختی خلاقیت مطرح میشود. اما نتایج تکمیلی در این حیطه، قطعا نیازمند شواهد عصبشناختی و آزمایشهای گستردهتری است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1402/3/17 | پذیرش: 1402/6/7