دوره 25، شماره 4 - ( زمستان 1402 )                   جلد 25 شماره 4 صفحات 16-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zebardast J, Shoja Razavi S, Karami M, Ahmadi M H, Moradi A. The effectiveness of shared story reading on the understanding of embodiment metaphor in children with autism. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :1-16
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1553-fa.html
زبردست جیران، شجاع رضوی سعیده، کرمی مهدیه، احمدی محمد‌ هادی، مرادی علیرضا. اثربخشی داستان‌خوانی مشارکتی بر درک استعاره‌ بدن‌مند کودکان درخودمانده. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :1-16

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1553-fa.html


1- دانشجوی دکتری زبان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
3- استادیار گروه زبان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
4- استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
5- استاد، گروه روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (921 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یک برنامه داستان­‌خوانی مشارکتی در افزایش درک استعاره بدن‌مند در کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا بین سه تا پنج سال انجام شد.
روش: در این برنامه از داستان‌هایی با استعاره‌های بدن‌مند و سؤالات تصویری برای کمک به کودکان در درک مفاهیم انتزاعی به‌ دنبال آنها استفاده شد. برای طراحی مطالعه داستان­‌خوانی مشارکتی، 20 داستان اصلی با عبارات استعاری برگرفته از پژوهش شجاع رضوی و همکاران (1394) و 10 داستان عامل مزاحم (بدون بیان استعاری) آماده‌ شد. طی ده جلسه حضوری، این داستان‌ها به وسیله یک عروسک سخن­گو به کودکان اوتیستیک ارائه ‌شد. به کودکان گروه کنترل فقط داستان­‌های با عامل مزاحم داده ‌شد، و کودکان گروه مداخله 30 داستان (20 داستان اصلی و 10 داستان عامل مزاحم) را طی ده جلسه داستان­‌خوانی دریافتکردند. قبل از داستان‌خوانی مشارکتی، پس از داستان‌خوانی مشارکتی و 40 روز پس از مداخله، از کودکان گروه کنترل و گروه مداخله عبارات استعاری با کارت­های دوگانه برگرفته از پژوهش شجاع رضوی (1394) پرسیده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که کودکان اوتیستیک سه تا پنج ساله در درک مفهوم انتزاعی استعاره بدن‌مند از طریق برنامه داستان­‌خوانی مشارکتی عملکرد بهتری داشتند. همچنین پس از اجرای برنامه، نمرات کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا در پس‌­آزمون به طور معناداری بهتر از نمرات آنها در پیش­‌آزمون بود.
نتیجه­‌گیری: بنابراین، این مطالعه نشان می‌دهد که رویکرد داستان‌خوانی مشارکتی می‌تواند درک استعاره‌های بدن‌مند را در کودکان اوتیستیک دارای عملکرد بالا افزایش دهد.
متن کامل [PDF 967 kb]   (237 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1402/3/3 | پذیرش: 1402/6/16 | انتشار: 1403/2/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb