Zebardast J, Shoja Razavi S, Karami M, Ahmadi M H, Moradi A. The effectiveness of shared story reading on the understanding of embodiment metaphor in children with autism. Advances in Cognitive Sciences 2024; 25 (4) :1-16
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1553-fa.html
زبردست جیران، شجاع رضوی سعیده، کرمی مهدیه، احمدی محمد هادی، مرادی علیرضا. اثربخشی داستانخوانی مشارکتی بر درک استعاره بدنمند کودکان درخودمانده. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (4) :1-16
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1553-fa.html
1- دانشجوی دکتری زبانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- استادیار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران
3- استادیار گروه زبانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
4- استادیار دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
5- استاد، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده: (1143 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یک برنامه داستانخوانی مشارکتی در افزایش درک استعاره بدنمند در کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا بین سه تا پنج سال انجام شد.
روش: در این برنامه از داستانهایی با استعارههای بدنمند و سؤالات تصویری برای کمک به کودکان در درک مفاهیم انتزاعی به دنبال آنها استفاده شد. برای طراحی مطالعه داستانخوانی مشارکتی، 20 داستان اصلی با عبارات استعاری برگرفته از پژوهش شجاع رضوی و همکاران (1394) و 10 داستان عامل مزاحم (بدون بیان استعاری) آماده شد. طی ده جلسه حضوری، این داستانها به وسیله یک عروسک سخنگو به کودکان اوتیستیک ارائه شد. به کودکان گروه کنترل فقط داستانهای با عامل مزاحم داده شد، و کودکان گروه مداخله 30 داستان (20 داستان اصلی و 10 داستان عامل مزاحم) را طی ده جلسه داستانخوانی دریافت کردند. قبل از داستانخوانی مشارکتی، پس از داستانخوانی مشارکتی و 40 روز پس از مداخله، از کودکان گروه کنترل و گروه مداخله عبارات استعاری با کارتهای دوگانه برگرفته از پژوهش شجاع رضوی (1394) پرسیده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که کودکان اوتیستیک سه تا پنج ساله در درک مفهوم انتزاعی استعاره بدنمند از طریق برنامه داستانخوانی مشارکتی عملکرد بهتری داشتند. همچنین پس از اجرای برنامه، نمرات کودکان اوتیستیک با عملکرد بالا در پسآزمون به طور معناداری بهتر از نمرات آنها در پیشآزمون بود.
نتیجهگیری: بنابراین، این مطالعه نشان میدهد که رویکرد داستانخوانی مشارکتی میتواند درک استعارههای بدنمند را در کودکان اوتیستیک دارای عملکرد بالا افزایش دهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1402/3/3 | پذیرش: 1402/6/16 | انتشار: 1403/2/3