دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر ، ملایر، ایران
چکیده: (1124 مشاهده)
مقدمه: اگرچه علوم اعصاب تربیتی یک منبع اطلاعاتی ارزشمند برای تعلیم و تربیت است، اما بخشی از مفاهیم و اطلاعاتی که با عنوان کاربردهای آموزشی علوم اعصاب منتشر و تبلیغ میشود اطلاعات معتبر نیستند. هرگونه مفهوم یا راهبرد آموزشی در این حوزه باید مورد ارزشیابی قرار گیرد به این منظور که درجه اعتبار علمی و تناسب تربیتی آن مشخص گردد. مطالعه حاضر به هدف معرفی یک چارچوب برای ارزشیابی اطلاعات در حوزه علوم اعصاب تربیتی با تمرکز بر مفهوم نورونهای آینهای انجام شد.
روش کار: این مقاله از طریق مروری بر نتایج مطالعات گذشته ضمن توصیف پیوستار دستهبندی اطلاعات در علوم اعصاب تربیتی به تعیین موقعیت نورونهای آینهای بر روی این پیوستار میپردازد.
یافتهها: برای تفکیک اطلاعات معتبر از اطلاعات فاقد اعتبار در حوزه علوم اعصاب تربیتی میتوان آنها را بر روی یک پیوستار ترسیم کرد که در یک طرف آن اطلاعات تثبیت یافته و در طرف دیگر افسانههای عصبی قرار دارند. برخی مفاهیم هم هستند که به آنها نظرورزی هوشمندانه گفته میشود که ممکن است در آینده به دسته افسانههای عصبی بپیوندند یا این که به اطلاعات تثبیتیافته تبدیل شوند. مفهوم نورونهای آینهای یکی از مفاهیمی که در دهههای گذشته مورد توجه متخصصین علوم اعصاب قرار گرفته و ترجمه آن به کاربردهای تربیتی نیز مورد استقبال واقع شده است. مرور مطالعات درباره نورونهای آینهای بیانگر آن است که این مفهوم در دسته نظرورزی هوشمندانه قرار دارد، چرا که هنوز درباره اعتبار نتایج مطالعات مرتبط با این حوزه مناقشه وجود دارد.
نتیجهگیری: مفهوم نورونهای آینهای یک نظرورزی هوشمندانه است که نیازمند کاوش و بررسی بیشتر است و بنابراین هر گونه استخراج یا استنتاج کاربردهای تربیتی از نتایج مطالعات مرتبط با نورونهای آینهای باید با احتیاط صورت پذیرد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1402/1/18 | پذیرش: 1402/8/11 | انتشار: 1402/9/22