دوره 25، شماره 3 - ( پاییز 1402 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 182-170 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouri A. An evaluation of the position of mirror neurons on the continuum of information in educational neuroscience. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (3) :170-182
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1537-fa.html
نوری علی. ارزشیابی موقعیت نورون‌های آینه‌ای بر روی پیوستار اطلاعات در علوم اعصاب تربیتی. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (3) :170-182

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1537-fa.html


دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر ، ملایر، ایران
چکیده:   (1124 مشاهده)
مقدمه: اگرچه علوم اعصاب تربیتی یک منبع اطلاعاتی ارزشمند برای تعلیم و تربیت است، اما بخشی از مفاهیم و اطلاعاتی که با عنوان کاربردهای آموزشی علوم اعصاب منتشر و تبلیغ می­‌شود اطلاعات معتبر نیستند. هرگونه مفهوم یا راهبرد آموزشی در این حوزه باید مورد ارزشیابی قرار گیرد به این منظور که درجه اعتبار علمی و تناسب تربیتی آن مشخص گردد. مطالعه حاضر به هدف معرفی یک چارچوب برای ارزشیابی اطلاعات در حوزه علوم اعصاب تربیتی با تمرکز بر مفهوم نورون­‌های آینه­‌ای انجام شد.
روش کار:  این مقاله از طریق مروری بر نتایج مطالعات گذشته ضمن توصیف پیوستار دسته­‌بندی اطلاعات در علوم اعصاب تربیتی به تعیین موقعیت نورون­‌های آینه­‌ای بر روی این پیوستار می­‌پردازد.
یافته‌­ها: برای تفکیک اطلاعات معتبر از اطلاعات فاقد اعتبار در حوزه علوم اعصاب تربیتی می­توان آنها را بر روی یک پیوستار ترسیم کرد که در یک طرف آن اطلاعات تثبیت یافته و در طرف دیگر افسانه­های عصبی قرار دارند. برخی مفاهیم هم هستند که به آنها نظرورزی هوشمندانه گفته می­شود که ممکن است در آینده به دسته افسانه­های عصبی بپیوندند یا این که به اطلاعات تثبیت­یافته تبدیل شوند. مفهوم نورون­های آینه­ای یکی از مفاهیمی که در دهه­های گذشته مورد توجه متخصصین علوم اعصاب قرار گرفته و ترجمه آن به کاربردهای تربیتی نیز مورد استقبال واقع شده است. مرور مطالعات درباره نورون­های آینه­ای بیانگر آن است که این مفهوم در دسته نظرورزی هوشمندانه قرار دارد، چرا که هنوز درباره اعتبار نتایج مطالعات مرتبط با این حوزه مناقشه وجود دارد.
نتیجه­‌گیری: مفهوم نورون­‌های آینه­‌ای یک نظرورزی هوشمندانه است که نیازمند کاوش و بررسی بیشتر است و بنابراین هر گونه استخراج یا استنتاج کاربردهای تربیتی از نتایج مطالعات مرتبط با نورون­‌های آینه­‌ای باید با احتیاط صورت پذیرد.

 
متن کامل [PDF 951 kb]   (391 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1402/1/18 | پذیرش: 1402/8/11 | انتشار: 1402/9/22

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb