دوره 25، شماره 2 - ( 4-1402 )                   جلد 25 شماره 2 صفحات 150-146 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karami Z, Karami M. Increasing the level of cognitive complexity of learners in Reading and Writing through model of teaching based on depth of knowledge. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :146-150
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1525-fa.html
کرمی زهره، کرمی میثم. افزایش سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در خواندن و نوشتن از طریق مدل تدریس مبتنی بر عمق دانش. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (2) :146-150

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1525-fa.html


1- دانشگاه فرهنگیان
2-
چکیده:   (67 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدل تدریس مبتنی بر عمق دانش بر سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در خواندن و نوشتن بود.
روش: در این پژوهش، از طرح شبه تجربی پیش ‏آزمون، پس‏ آزمون با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. گروه آزمایش از مدل تدریس مبتنی بر عمق دانش، و گروه کنترل  از روش معمول آموزش، استفاده کردند. حجم نمونه این پژوهش شامل 46 نفر از دانشآموزان پسر پایه پنجم دبستان در شهر فامنین بود که با روش نمونه ‏گیری تصادفی خوشه ‏ای انتخاب شدند؛ 23 نفر در گروه کنترل و 23 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری، آزمون محقق ساخته پیچیدگی شناختی خواندن و نوشتن نوشتن (بر اساس درس فارسی پایه پنجم) بود. ضریب پایایی آزمون 0.88 محاسبه شد. در این طرح، ابتدا پیش ‏آزمون پیچیدگی شناختی خواندن و نوشتن از هر دو گروه به عمل آمد. تدریس در گروه آزمایش با استفاده از مدل مبتنی بر عمق دانش به مدت 4 ماه انجام شد و دانش ‏آموزان گروه کنترل نیز در این مدت، این دروس را به روش معمول، آموزش دیدند.
یافته ‏ها: بعد از اجرای طرح، پس ‏آزمون پیچیدگی شناختی خواندن و نوشتن از هر دو گروه به عمل آمد و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس ANCOVA نشان داد که تفاوت معنی‏ داری بین دو گروه وجود دارد و این تفاوت، نشان دهنده تأثیر مثبت مدل عمق دانش بر رشد پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در خواندن و نوشتن بود.
نتیجهگیری: برنامهریزان درسی، مؤلفان کتابهای درسی و معلمان از مدل تدریس مبتنی بر عمق دانش میتوانند جهت افزایش سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان استفاده کنند.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1401/11/17 | پذیرش: 1402/6/7 | انتشار: 1402/6/29

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb