Karami Z, Karami M. Increasing the level of cognitive complexity of learners in Reading and Writing through model of teaching based on depth of knowledge. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (2) :146-150
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1525-fa.html
1- دانشگاه فرهنگیان
2-
چکیده: (67 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدل تدریس مبتنی بر عمق دانش بر سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در خواندن و نوشتن بود.
روش: در این پژوهش، از طرح شبه تجربی پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش استفاده شد. گروه آزمایش از مدل تدریس مبتنی بر عمق دانش، و گروه کنترل از روش معمول آموزش، استفاده کردند. حجم نمونه این پژوهش شامل 46 نفر از دانشآموزان پسر پایه پنجم دبستان در شهر فامنین بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند؛ 23 نفر در گروه کنترل و 23 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری، آزمون محقق ساخته پیچیدگی شناختی خواندن و نوشتن نوشتن (بر اساس درس فارسی پایه پنجم) بود. ضریب پایایی آزمون 0.88 محاسبه شد. در این طرح، ابتدا پیش آزمون پیچیدگی شناختی خواندن و نوشتن از هر دو گروه به عمل آمد. تدریس در گروه آزمایش با استفاده از مدل مبتنی بر عمق دانش به مدت 4 ماه انجام شد و دانش آموزان گروه کنترل نیز در این مدت، این دروس را به روش معمول، آموزش دیدند.
یافته ها: بعد از اجرای طرح، پس آزمون پیچیدگی شناختی خواندن و نوشتن از هر دو گروه به عمل آمد و نتایج تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس ANCOVA نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود دارد و این تفاوت، نشان دهنده تأثیر مثبت مدل عمق دانش بر رشد پیچیدگی شناختی یادگیرندگان در خواندن و نوشتن بود.
نتیجهگیری: برنامهریزان درسی، مؤلفان کتابهای درسی و معلمان از مدل تدریس مبتنی بر عمق دانش میتوانند جهت افزایش سطح پیچیدگی شناختی یادگیرندگان استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1401/11/17 | پذیرش: 1402/6/7 | انتشار: 1402/6/29