دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 177-161 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: IR.SHAHED.REC.1401.036
Ethics code: IR.SHAHED.REC.1401.036
Clinical trials code: IR.SHAHED.REC.1401.036


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sarvarian Z, Roshan Chesli R, Naeinian M R, Farahani H, Yaghoubnezhad S. The effectiveness of cognitive rehabilitation on working and visual memory of students with dysgraphia. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (1) :161-177
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1511-fa.html
سروریان زهرا، روشن چسلی رسول، نائینیان محمدرضا، فراهانی حجت‌اله، یعقوب‌نژاد ساجد. اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر حافظه فعال و دیداری دانش‌آموزان نارسانویس. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (1) :161-177

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1511-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- استاد، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3- استادیار، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5- استادیار، گروه مشاوره و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده:   (798 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تأثیرات نارسانویسی در بعد روان‌شناختی دانش‌­آموزان مبتلا و مشکلات شدید یادگیری تحصیلی، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی توان‌بخشی شناختی بر حافظه فعال و دیداری دانش‌­آموزان نارسانویسی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه­‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دوره پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش­‌آموزان دختر پایه دوم و سوم ابتدایی مبتلا به اختلال نارسانویسی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از مدارس عادی به مراکز آموزشی و توان‌بخشی مشکلات ویژه یادگیری ارجاع داده‌شده بودند؛ که از بین آنها 28 نفر انتخاب شدند و به ‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جای‌دهی شدند. دانش­‌آموزان به مقیاس تشخیصی نارسانویسی یعقوبی و همکاران (1400)، آزمون حافظه فعال N-BACK (2001) و آزمون حافظه دیداریKim Karad  (1945) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش برنامه آموزش توان‌بخشی شناختی را دریافت کردند، ولی برای گروه کنترل فقط آموزش‌های مدرسه ارائه شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون اندازه‌گیری مکرر با نرم‌افزار SPSS نسخه 24 در سطح معنا‌داری 05/0 استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که برنامه توان‌بخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال و دیداری دانش‌­آموزان نارسانویس مؤثر بود و نتایج در دوره پیگیری، پایدار بود (01/0>P).
نتیجه‌گیری: پیشنهاد می‌شود جهت بهبود حافظه فعال و دیداری دانش­‌آموزان نارسانویس، رویکرد توان‌بخشی شناختی در مراکز آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 932 kb]   (361 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1401/10/16 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb