Research code: IR.SHAHED.REC.1401.036
Ethics code: IR.SHAHED.REC.1401.036
Clinical trials code: IR.SHAHED.REC.1401.036
Sarvarian Z, Roshan Chesli R, Naeinian M R, Farahani H, Yaghoubnezhad S. The effectiveness of cognitive rehabilitation on working and visual memory of students with dysgraphia. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (1) :161-177
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1511-fa.html
سروریان زهرا، روشن چسلی رسول، نائینیان محمدرضا، فراهانی حجتاله، یعقوبنژاد ساجد. اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه فعال و دیداری دانشآموزان نارسانویس. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (1) :161-177
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1511-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
2- استاد، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
4- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5- استادیار، گروه مشاوره و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده: (221 مشاهده)
مقدمه: با توجه به تأثیرات نارسانویسی در بعد روانشناختی دانشآموزان مبتلا و مشکلات شدید یادگیری تحصیلی، مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی توانبخشی شناختی بر حافظه فعال و دیداری دانشآموزان نارسانویسی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دوره پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه دوم و سوم ابتدایی مبتلا به اختلال نارسانویسی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که از مدارس عادی به مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری ارجاع دادهشده بودند؛ که از بین آنها 28 نفر انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. دانشآموزان به مقیاس تشخیصی نارسانویسی یعقوبی و همکاران (1400)، آزمون حافظه فعال N-BACK (2001) و آزمون حافظه دیداریKim Karad (1945) پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش برنامه آموزش توانبخشی شناختی را دریافت کردند، ولی برای گروه کنترل فقط آموزشهای مدرسه ارائه شد. برای تحلیل دادهها از آزمون اندازهگیری مکرر با نرمافزار SPSS نسخه 24 در سطح معناداری 05/0 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که برنامه توانبخشی شناختی بر بهبود حافظه فعال و دیداری دانشآموزان نارسانویس مؤثر بود و نتایج در دوره پیگیری، پایدار بود (01/0>P).
نتیجهگیری: پیشنهاد میشود جهت بهبود حافظه فعال و دیداری دانشآموزان نارسانویس، رویکرد توانبخشی شناختی در مراکز آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1401/10/16 | پذیرش: 1402/3/17 | انتشار: 1402/4/19