Zeidabadi F, Malekpour M, Faramarzi S, Chopan zide R, Tagipour javan A A. The Efficacy of Psycho-Motor Skills Training on Executive Functions amongst Pre-school Children with non-Verbal Learning Disabilities. Advances in Cognitive Sciences 2013; 15 (3) :33-39
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-151-fa.html
زیدآبادی نژاد فاطمه، ملک پور مختار، فرامرزی سالار، چوپان زیده رویا، تقی پورجوان عباسعلی. اثربخشی آموزش مهارتهای روانی- حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان پیشدبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی. تازه های علوم شناختی. 1392; 15 (3) :33-39
URL: http://icssjournal.ir/article-1-151-fa.html
1- کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
2- استاد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3- استادیار روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
4- کارشناس ارشد روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
چکیده: (4289 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر آموزش مهارتهای روانی- حرکتی بر کارکردهای اجرایی(حل مسئله، برنامه ریزی و سازماندهی رفتاری- هیجانی) کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی شهر اصفهان است.
روش: در این پژوهش که از نوع آزمایشی است، از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. بدین منظور در سال ۹۰- ۹۱ با استفاده از روش نمونه گیری چندمرحله ای از بین کودکان پیش دبستانی پنج تا شش و نیم سالۀ شهر اصفهان به صورت تصادفی ۲۰ کودک که دارای ملاکهای ورود به پژوهش بودند انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش جای داده شدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامۀ عصب روانشناختی کانرز، که روایی و پایایی آن تأیید شده است، جمع آوری و با روش تحلیل کوواریانس و با بهرهگیری از نرمافزار آماری spss ۱۶ تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که در پس آزمون عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در پرسشنامۀ عصب روانشناختی (در خرده مقیاس سازماندهی رفتاری- هیجانی) تفاوت معناداری دارد(p≤۰.۰۵).
نتیجه گیری: آموزش مهارتهای روانی- حرکتی باعث بهبود عملکرد آزمودنیها در مقیاس های عصب روانشناختی( سازماندهی رفتاری- هیجانی) شده و به کاهش این مشکلات در کودکان پیش دبستانی دارای اختلالات یادگیری غیرکلامی میانجامد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/2/22 | پذیرش: 1392/5/1 | انتشار: 1392/7/1