دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 59-46 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.YAZD.REC.1401.103


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Haririzade F, Barzegar Bafrooei K, Zandevanian A. Investigating the relationship between time perspective and academic engagement with the mediation of self-efficacy in students. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (1) :46-59
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1507-fa.html
حریری‌زاده فتانه، برزگر بفرویی کاظم، زندوانیان احمد. بررسی رابطه بین چشم‌انداز زمان و درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (1) :46-59

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1507-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- دانشیار، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3- استادیار دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده:   (843 مشاهده)
مقدمه: امروزه درگیری تحصیلی به دلیل جامعیت در توصیف انگیزه و یادگیری توجه روز افزون پژوهشگران و مربیان را به خود جلب کرده است، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش چشم‌­انداز زمان در درگیری تحصیلی با واسطه‌گری خودکارآمدی دانشجویان بود.
روش­ کار: پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی در قالب معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد (10436 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 بود. شرکت­‌کنندگان شامل 381 دانشجوی کارشناسی (170 دختر و 211 پسر) بودند که به روش نمونه­‌گیری تصادفی خوشه‌­ای انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس چشم‌­انداز زمان، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌­ها با استفاده از نرم­‌افزار AMOS و در قالب مدل­‌سازی معادلات ساختاری انجام شده است.                                                                      
یافته­‌ها: نتایج نشان داد ابعاد آینده (15/0=β و 05/0>P) و حال جبرگرا (27/0 و 01/0>P) اثر مستقیم و معناداری بر درگیری تحصیلی دارد. علاوه بر این ابعاد آینده (16/0 و 01/0>P) و حال لذت­‌گرا (09/0 و 05/0>P) با واسطه­‌گری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم مثبت و حال جبرگرا اثر غیرمستقیم و منفی بر درگیری تحصیلی دارد (20/0 و 01/0>P). به عبارت دیگر خودکارآمدی در رابطه بین چشم‌­انداز زمان و درگیری تحصیلی دارای نقش میانجی جزئی بود.
نتیجه­‌گیری: بر اساس یافته­‌ها می­‌توان نتیجه گرفت که چشم­‌انداز حال لذت­‌گرا هنگامی که در ارتباط با متغیرهای دیگری مانند خودکارآمدی پایین همراه باشد مضر است اما در صورت همراهی با سطح بالای خودکارآمدی مضر نمی­‌باشد و به واسطه خودکارآمدی، درگیری تحصیلی را افزایش می­‌دهد. هم‌چنین می­‌توان از نتایج این پژوهش جهت افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.

 
متن کامل [PDF 1050 kb]   (430 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1401/10/7 | پذیرش: 1402/2/27 | انتشار: 1402/4/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb