Ethics code: IR.YAZD.REC.1401.103
Haririzade F, Barzegar Bafrooei K, Zandevanian A. Investigating the relationship between time perspective and academic engagement with the mediation of self-efficacy in students. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (1) :46-59
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1507-fa.html
حریریزاده فتانه، برزگر بفرویی کاظم، زندوانیان احمد. بررسی رابطه بین چشمانداز زمان و درگیری تحصیلی با نقش میانجی خودکارآمدی در دانشجویان. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (1) :46-59
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1507-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
2- دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
3- استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده: (1198 مشاهده)
مقدمه: امروزه درگیری تحصیلی به دلیل جامعیت در توصیف انگیزه و یادگیری توجه روز افزون پژوهشگران و مربیان را به خود جلب کرده است، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش چشمانداز زمان در درگیری تحصیلی با واسطهگری خودکارآمدی دانشجویان بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی در قالب معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش حاضر شامل تمامی دانشجویان کارشناسی دانشگاه یزد (10436 نفر) در سال تحصیلی 1399-1398 بود. شرکتکنندگان شامل 381 دانشجوی کارشناسی (170 دختر و 211 پسر) بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. در این پژوهش از مقیاس چشمانداز زمان، درگیری تحصیلی و خودکارآمدی استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار AMOS و در قالب مدلسازی معادلات ساختاری انجام شده است.
یافتهها: نتایج نشان داد ابعاد آینده (15/0=β و 05/0>P) و حال جبرگرا (27/0=β و 01/0>P) اثر مستقیم و معناداری بر درگیری تحصیلی دارد. علاوه بر این ابعاد آینده (16/0=β و 01/0>P) و حال لذتگرا (09/0=β و 05/0>P) با واسطهگری خودکارآمدی اثر غیرمستقیم مثبت و حال جبرگرا اثر غیرمستقیم و منفی بر درگیری تحصیلی دارد (20/0=β و 01/0>P). به عبارت دیگر خودکارآمدی در رابطه بین چشمانداز زمان و درگیری تحصیلی دارای نقش میانجی جزئی بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که چشمانداز حال لذتگرا هنگامی که در ارتباط با متغیرهای دیگری مانند خودکارآمدی پایین همراه باشد مضر است اما در صورت همراهی با سطح بالای خودکارآمدی مضر نمیباشد و به واسطه خودکارآمدی، درگیری تحصیلی را افزایش میدهد. همچنین میتوان از نتایج این پژوهش جهت افزایش درگیری تحصیلی دانشجویان استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1401/10/7 | پذیرش: 1402/2/27 | انتشار: 1402/4/19