1- دانشجوی دکتری تخصصی رشته زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
3- دانشگاه تربیت مدرس
4- دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
چکیده: (203 مشاهده)
مقدمه
مطالعه عملکرد کودکان طبیعی و بررسی روند رشد مربوط به مقولههای زبانی مرتبط با سطوح زبان میتواند زمینه مناسبی برای طراحی آزمونهای رشدی برای سنجش سطوح رشد زبان در کودکان طبیعی را فراهم آورد. گفتارپیوسته، از نوع توصیف یا گزارشِ گفتاری از رویدادهای مرتبط، مهارتی چندبعدی است که میتواند سطح دانش زبانی و همچنین شناختی را نشان دهد. از نمونۀ گفتار پیوسته فرد برای ارزیابی شاخصهای رشدی کیفیت گفتار برای هر گروه سنی استفاده میشود.
روش کار
در این پژوهش با هدف بررسی روند رشد گفتار کودکان طبیعی فارسیزبان، 2215 گفته از کودکان 5 تا 7 ساله سالم فارسیزبان، از 200 نمونه گفتار توصیفی براساس فهرستی از شاخصهای کیفیت گفتار تحلیل شده است. 100 نمونه گفتار متعلق به پسران و 100 نمونه گفتار متعلق به دختران بوده است. از سوی دیگر، 100 نمونه گفتار را کودکان 5 تا 6 سال و 100 نمونه گفتار را کودکان 6 تا 7 سال تولید کردهاند. کل گفتهها 17427 واژه را شامل میشود.
یافتهها
نتایج پژوهش نشان داد شاخصهای تحلیل گفتار «تعداد گفته»، «تعداد واژه دستوری»، «تعداد اسم»، «تعداد فعل»، «تعداد ضمیر»، و «تعداد حروف پیوند» که همگی از نوع شاخصهای ساختاری هستند، تفاوت چشمگیری در بین دو گروه نشان میدهند.
نتیجهگیری
یافتهها نشان میدهد که در فرایند رشد از گروه کودکان 5تا6 سال به 6تا7 سال، شاخصهای ساختاری تحلیل گفتار رشد چشمگیرتری دارند و در ارزیابی فرایندهای رشدی میتوان از آنها استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1401/9/20 | پذیرش: 1401/10/19