Bakhshandeh P, Nilipour R, Ghoreishi Z, Golfam A, Modarres Khiabani S. Structural and semantic indicators development process of speech quality in two age groups of 5-6 and 6-7 years of healthy Persian-speaking children. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (1) :137-147
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1500-fa.html
بخشنده پریسا، نیلیپور رضا، قریشی زهراسادات، گلفام ارسلان، مدرس خیابانی شهرام. روند رشد شاخصهای ساختاری و معنایی کیفیت گفتار در دو گروه سنی 5 تا 6 و 6 تا 7 سال کودکان طبیعی فارسی زبان. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (1) :137-147
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1500-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استاد زبانشناسی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
3- استادیار گفتار درمانی، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، تهران، ایران
4- دانشیار زبانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
5- استادیار گروه مترجمی زبان انگلیسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، البرز، ایران
چکیده: (863 مشاهده)
مقدمه: مطالعه عملکرد کودکان طبیعی و بررسی روند رشد مربوط به مقولههای زبانی مرتبط با سطوح زبان میتواند زمینه مناسبی برای طراحی آزمونهای رشدی برای سنجش سطوح رشد زبان در کودکان طبیعی را فراهم آورد. گفتار پیوسته، از نوع توصیف یا گزارشِ گفتاری از رویدادهای مرتبط، مهارتی چند بعدی است که میتواند سطح دانش زبانی و همچنین شناختی را نشان دهد. از نمونه گفتار پیوسته فرد برای ارزیابی شاخصهای رشدی کیفیت گفتار برای هر گروه سنی استفاده میشود.
روش کار: در این پژوهش با هدف بررسی روند رشد گفتار کودکان طبیعی فارسی زبان، 2215 گفته از کودکان 5 تا 7 ساله سالم فارسی زبان، از 200 نمونه گفتار توصیفی بر اساس فهرستی از شاخصهای کیفیت گفتار تحلیل شده است. 100 نمونه گفتار متعلق به پسران و 100 نمونه گفتار متعلق به دختران بوده است. از سوی دیگر، 100 نمونه گفتار را کودکان 5 تا 6 سال و 100 نمونه گفتار را کودکان 6 تا 7 سال تولید کردهاند. کل گفتهها 17427 واژه را شامل میشود.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد شاخصهای تحلیل گفتار «تعداد گفته»، «تعداد واژه دستوری»، «تعداد اسم»، «تعداد فعل»، «تعداد ضمیر»، و «تعداد حروف پیوند» که همگی از نوع شاخصهای ساختاری هستند، تفاوت چشمگیری در بین دو گروه نشان میدهند.
نتیجهگیری: یافتهها نشان میدهد که در فرایند رشد از گروه کودکان 5 تا 6 سال به 6 تا 7 سال، شاخصهای ساختاری تحلیل گفتار رشد چشمگیرتری دارند و در ارزیابی فرایندهای رشدی میتوان از آنها استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
فلسفه ذهن و زبان شناسی شناختی دریافت: 1401/9/20 | پذیرش: 1401/10/19 | انتشار: 1402/4/19