دوره 24، شماره 3 - ( پاییز 1401 )                   جلد 24 شماره 3 صفحات 104-88 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shabani M, Bosaghzadeh A, Ebrahimpour R, Amiri S H, Latifzadeh K. Using computational visual attention models in evaluating audience attention in educational multimedia. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (3) :88-104
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1487-fa.html
شعبانی مجید، بساق‌زاده علیرضا، ابراهیم‌پور رضا، امیری سید حمید، لطیف‌زاده کیهان. استفاده از مدل‌های محاسباتی توجه بینایی در ارزیابی توجه مخاطب در چندرسانه‌ای‌های آموزشی. تازه های علوم شناختی 1401; 24 (3) :104-88

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1487-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2- استادیار هوش مصنوعی، گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
3- استاد هوش مصنوعی، گروه هوش مصنوعی، دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده:   (166 مشاهده)
مقدمه: با پیشرفت دانش و فن‌آوری، استفاده از چندرسانه‌ای‌ها برای آموزش گسترش زیادی یافته است. یکی از مهمترین مسائلی که مورد غفلت واقع شده است مکان توجه مخاطب در راستای انطباق چندرسانه‌ای‌های تولید شده با اهداف اولیه طراحی آنها است. مدل­های محاسباتی توجه بینایی الهام گرفته از عملکرد مغز انسان می‌توانند این خلاء موجود را پر کنند و به عنوان ابزاری قدرتمند جهت ارزیابی نقاط توجه مخاطب چندرسانه‌ای آموزشی به کار گرفته شوند.
روش کار: در این مقاله چندرسانه‌ای آموزشی طراحی شده، توسط مدل محاسباتی توجه بینایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا معلوم شود که کاربر انسانی در هنگام مشاهده فیلم به چه بخش‌هایی توجه خواهد کرد. با بهره‌گیری از مدل‌های محاسباتی توجه بینایی سعی بر کشف مکان­‌های توجه مخاطب و مقایسه آن با داده‌های ردیابی چشمی گردیده تا در جهت افزایش میزان تاثیر آن بر مخاطب و بهبود کیفیت چندرسانه‌ای تولید شده استفاده گردد.
یافته‌­ها: در آزمایش‌های صورت گرفته مشخص می‌گردد که با ارزیابی مکان‌­های توجه بینایی با داده­‌های چشمی و مکان­‌های تعیین شده توسط مدل محاسباتی توجه بینایی علاوه بر ارزیابی کیفی تاثیرات اصول به کار برده شده می‌توان با تغییراتی متناسب با مدل توجه در ویدئو تولید شده میزان توجه مخاطب را بالا برد و در نتیجه، با کاهش بار شناختی، اثربخشی چندرسانه‌ای آموزشی را افزایش داد.
نتیجه­‌گیری: نتایج شبیه‌­سازی نشان می­دهد که مدل­های محاسباتی موجود بادقت قابل قبولی می­توانند محل توجه بینایی را تعیین کنند که این موضوع باعث سهولت ارزیابی چندرسانه­‌ای­های آموزشی تولید شده می­شود.
متن کامل [PDF 1901 kb]   (92 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز
دریافت: 1400/9/25 | پذیرش: 1401/4/30 | انتشار: 1401/8/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb