Ethics code: EE/1401.2.24101797 /SCU.AC.IR
1- دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (87 مشاهده)
مقدمه : مداخله مبتنی بر پردازش هیجان و حافظه می تواند بستری برای بهبود رمزگردانی، ذخیره و بازشناسی هیجانات در کودکان فراهم سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجان و حافظه بر حافظه فعال دیداری و پردازش هیجان چهره کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در شهرستان سلسله انجام گردید.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحلهای 34 نفر از دانشآموزان 9 الی 12 ساله مقطع ابتدایی با ملاکهای ورود به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل 17 نفری قرار گرفتند. سپس گروه آزمایشی به مدت 13 هفته در جلسات 50 دقیقهای مداخله توانبخشی هیجان و حافظه کاپیتان لاگ شرکت کردند. لازم به ذکر است هر دو گروه آزمایشی و کنترل پیش از آغاز جلسات مداخله و پس از اتمام جلسات به خرده مقیاسهای حافظه فعال دیداری و پردازش هیجان چهره ابزار ارزیابی (کن تب،2014) پاسخ دادند.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که مداخله توانبخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجان و حافظه موجب بهبود حافظه فعال دیداری (70/25F= و 001/0P<) و پردازش هیجان چهره (72/12F = و 001/0P<) گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شده است.
نتیجه گیری : بر مبنای یافتههای حاصل میتوان گفت مداخله توانبخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجان و حافظه در ارتقای حافظه فعال دیداری و پردازش هیجان کودکان موثر بود، لذا پیشنهاد میشود جهت بهبود شناخت اجتماعی دانشآموزان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی این رویکرد در مراکز آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/10/12