دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 101-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: EE/1401.2.24101797 /SCU.AC.IR


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Peymannia B, Javanmard M, Mehrabizadeh Honarmand M. Effectiveness of cognitive rehabilitation based on recognition of emotion and memory on visual working memory and facial emotion processing in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder. Advances in Cognitive Sciences 2023; 24 (4) :88-101
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1446-fa.html
پیمان‌نیا بهرام، جوانمرد مژده، مهرابی‌زاده هنرمند مهناز. اثربخشی توان‌بخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجان و حافظه بر حافظه فعال دیداری و پردازش‌ هیجان چهره کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (4) :88-101

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1446-fa.html


1- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2- کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- استاد، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده:   (1105 مشاهده)
مقدمه: مداخله مبتنی بر پردازش هیجان و حافظه می­‌تواند بستری برای بهبود رمزگردانی، ذخیره و بازشناسی هیجانات در کودکان فراهم سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف اثربخشی توان­بخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجان و حافظه بر حافظه فعال دیداری و پردازش‌ هیجان چهره کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی در شهرستان سلسله انجام گردید.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه‌­آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون و پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌­گیری چند مرحلهای 34 نفر از دانش‌آموزان 9 الی 12 ساله مقطع ابتدایی با ملاک‌های ورود به عنوان نمونه نهایی انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل 17 نفری قرار گرفتند. سپس گروه آزمایشی به مدت 13 هفته در جلسات 50 دقیقه‌ای مداخله توان­بخشی هیجان و حافظه Captain's Log شرکت کردند. لازم به ذکر است هر دو گروه آزمایشی و کنترل پیش از آغاز جلسات مداخله و پس از اتمام جلسات به خرده مقیاس‌های حافظه فعال دیداری و پردازش هیجان چهره ابزار ارزیابی (CANTAB، 2014) پاسخ دادند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس داده‌ها نشان داد که مداخله توان­بخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجان و حافظه موجب بهبود حافظه فعال دیداری (70/25F= و 001/0P<) و پردازش هیجان چهره (72/12F= و 001/0P<) گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل شده است.
نتیجه‌­گیری: بر مبنای یافتههای حاصل می‌توان گفت مداخله توان­بخشی شناختی مبتنی بر بازشناسی هیجان و حافظه در ارتقای حافظه فعال دیداری و پردازش هیجان کودکان موثر بود، لذا پیشنهاد می‌شود جهت بهبود شناخت اجتماعی دانش‌آموزان مبتلا به نارسایی توجه/بیش فعالی این رویکرد در مراکز آموزشی و تربیتی مورد استفاده قرار گیرد.
 
متن کامل [PDF 906 kb]   (504 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: آموزش و پرورش و بازتوانی شناختی
دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/10/12 | انتشار: 1401/11/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb