Research code: 162422908
Ethics code: IR.IAU.K.REC.1400.035
shahnazari M, Mohammadi farshi A, Bahrami Hydaji M, Peyvandi P, Mohammadi Shirmahaleh F. Evaluation of the effectiveness of cognitive therapy based on acceptance and commitment with focus on self-compassion on deterministic thinking and positive thinking in couples. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (1) :85-97
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1365-fa.html
شاه نظری مهدی، محمدی فرشی اشرف، بهرامی هیدجی مریم، پیوندی پریسا، محمدی شیرمحله فاطمه. بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت به خود بر تفکر قطعی نگر و مثبت اندیشی زوجین. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :97-85
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1365-fa.html
1- دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (238 مشاهده)
مقدمه: با توجه به نقش تعیینکننده نگرش¬ها و باورهای زوجین در کیفیت روابط زناشویی و اهمیت مداخلات بهنگام و کارآمد و ارتقای آن، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت به خود بر تفکر قطعی نگر و مثبت اندیشی زوجین بود. روش کار: روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاوره شهر تهران در نیمه اول سال 1400 تشکیل می¬داد. حجم نمونه شامل 36 نفر بود که به روش نمونه¬گیری هدفمند انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. گروه آزمایش مداخلات را به صورت 8 جلسه هفتگی 90 دقیقهای گروهی دریافت کرد. ابزار پژوهشی شامل مقیاس تفکر قطعینگر یونسی و میرافضل و پرسشنامه مثبتاندیشی ((Ingram & Wisnicki بود. اطلاعات با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازهگیری¬های مکرر و با نرمافزار تحلیل آماری ۲۵-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: یافته¬ها نشان داد مداخله شناختی مبتنی بر پذیرش و تعهد با تمرکز بر شفقت به خود باعث کاهش معنا¬داری در متغیر تفکر قطعی¬نگر (002/0>P) و منجر به افزایش معنا¬دار در متغیر مثبتاندیشی (001/0>P) می¬گردد. نتایج پیگیری نشان داد اثربخشی مذکور پایدار است. نتیجهگیری: دستاوردهای پژوهش حاضر میتواند به گسترش درمانهای موثر درحوزه زوجدرمانی کمک کند. همچنین در کارگاههای آموزش پیش از ازدواج و مداخلات زوجدرمانی قابل استفاده است.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/9/2 | پذیرش: 1400/12/9 | انتشار: 1401/2/19