Pourtakdoust S S, Hatami J, Moradi A. Validity and reliability of executive function tests for preschoolers: Pilot study. Advances in Cognitive Sciences 2023; 25 (1) :60-72
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1364-fa.html
پورتاکدوست ثمینه سادات، حاتمی جواد، مرادی علیرضا. بررسی مقدماتی اعتباریابی و پایاییسنجی آزمونهای کارکردهای اجرایی ویژه کودکان پیشدبستانی. تازه های علوم شناختی. 1402; 25 (1) :60-72
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1364-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
2- استاد روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران/ استاد وابسته، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران/ استاد وابسته، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده: (940 مشاهده)
مقدمه: آزمونهای کارکردهای اجرایی توسط Adele Diamond جهت سنجش کارکردهای اجرایی کودکان طراحی شده است. این آزمونها سه مولفه حافظه کاری، بازداری و انعطافپذیری شناختی را مورد ارزیابی قرار میدهند. هدف این پژوهش بررسی روایی، پایایی و قدرت افتراق این آزمونها برای کودکان پیشدبستانی فارسی زبان است.
روش کار: در یک طرح همبستگی، دادههای 80 کودک 4 تا 6 سال شهر تهران به شیوه نمونهگیری در دسترس توسط پژوهشگر در مهدهای کودک گردآوری شد. اعتبار آزمونها به روش روایی همزمان در قیاس با زیرمقیاسهای پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی که توسط والدین کودکان تکمیل شده بود؛ انجام شد و پایایی آن با استفاده از روش بازآزمایی بر روی نیمی از آزمودنیها انجام شد. قدرت افتراق آزمونها از طریق مقایسه میانگین گروه بالینی و هنجار انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که آزمونها دارای روایی رضایتبخش (ضریب همبستگی اسپیرمن 62/0 تا 89/0)، پایایی مطلوب (میزان همبستگی 71/0 تا 80/0) و قدرت تفکیک مطلوب (اختلاف معنادار در تمام مولفهها بین نمرات دو گروه هنجار و بالینی) است.
نتیجهگیری: آزمونهای کارکردهای اجرایی اعتبار و پایایی رضایتبخشی جهت تشخیص و بررسی نتایج مداخلات در کودکان پیشدبستانی فارسی زبان دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/9/1 | پذیرش: 1402/1/29 | انتشار: 1402/4/19