مقدمه: آزمونهای کارکردهای اجرایی توسط Adele Diamond جهت سنجش کارکردهای اجرایی کودکان طراحی شده است. این آزمون ها سه مولفه حافظه کاری، بازداری و انعطاف پذیری شناختی را مورد ارزیابی قرار می دهند. هدف این پژوهش بررسی روایی، پایایی و قدرت افتراق این آزمونها برای کودکان پیشدبستانی فارسی زبان است. روش: در یک طرح همبستگی، دادههای 80 کودک 4 تا 6 سال شهر تهران به شیوه نمونهگیری در دسترس توسط پژوهشگر در مهدهای کودک گردآوری شد. اعتبار آزمونها به روش روایی همزمان در قیاس با زیرمقیاسهای پرسشنامه درجهبندی رفتاری کارکردهای اجرایی که توسط والدین کودکان تکمیل شده بود؛ انجام شد و پایایی آن با استفاده از روش باز-آزمایی بر روی نیمی از آزمودنیها انجام شد. قدرت افتراق آزمونها از طریق مقایسه میانگین گروه بالینی و هنجار انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آزمونها دارای روایی رضایت بخش (ضریب همبستگی اسپیرمن 62/0 تا 89/0)، پایایی مطلوب (میزان همبستگی 71/0 تا 80/0) و قدرت تفکیک مطلوب (اختلاف معنادار در تمام مولفهها بین نمرات دو گروه هنجار و بالینی) است. نتیجهگیری: آزمونهای کارکردهای اجرایی اعتبار و پایایی رضایت بخشی جهت تشخیص و بررسی نتایج مداخلات در کودکان پیشدبستانی فارسی زبان دارد.