XML English Abstract Print


1-
2- آموزش و پرورش زنجان
چکیده:   (54 مشاهده)
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه­ی ساده و چندگانه قدرت تحمل ابهام، انعطاف­پذیری شناختی و سبک­های تفکر با خلاقیت شناختی و هیجانی بود.
روش کار: روش پژوهش توصیفی­ همبستگی بوده و بر روی 163 نفر از افراد متاهل بالای 18 سال ساکن شهر زنجان در سه ماهه اول سال 1400 انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه­های انعطاف­پذیری شناختی دنیس و وندوال(2010)، سبک­های تفکر(سبک قانون­گذار، قضاوتگر و اجرایی) استرنبرگ و واگنر(1992)، تحمل ابهام مک­لین(2009)، خلاقیت هیجانی آوریل(1991) و خلاقیت شناختی عابدی(1372) جمع­آوری شدند. تجزیه­و­تحلیل داده­ها و بررسی رابطه­ی خطی با روش همبستگی پیرسون انجام شد. همچنین به جهت بررسی اهمیت و سهم هر یک از متغیرهای پیش­بین، از روش رگرسیون گام­به­گام در نرم­افزار SPSS26 استفاده شد.
یافته ها: نتایج بیانگر وجود رابطه­ی خطی مثبت و معنادار بین انعطاف­پذیری شناختی، سه سبک تفکر و قدرت تحمل ابهام با خلاقیت شناختی و هیجانی بود(05/0p<). علاوه­بر­این، یافته­های حاصل از رگرسیون گام­به­گام نشان داد که سهم انعطاف­پذیری شناختی، قدرت تحمل ابهام و سبک تفکر اجرایی در پیش­بینی خلاقیت شناختی 3/36% و سهم انعطاف­پذیری شناختی، سبک تفکر قانون­گذار و قدرت تحمل ابهام در پیش­بینی خلاقیت هیجانی 8/16% می­باشد.
نتیجه گیری: با توجه به یافته­های پژوهش، می­توان نتیجه گرفت که ارائه­ی آموزش­هایی در زمینه­ی بهبود قدرت تحمل ابهام، انعطاف­پذیری شناختی و پرورش سبک­های تفکر قانون­گذار و اجرایی در میان افراد متاهل و نیز افرادی که در شرف ازدواج و یا حتی متقاضی طلاق هستند، می­تواند از طریق افزایش خلاقیت شناختی و هیجانی به بهبود شرایط زندگی و حل اختلافات و پشت­ سرگذاشتن موفقیت­آمیز چالش­ها کمک کند.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/8/23 | پذیرش: 1401/3/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb