دوره 24، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 132-115 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UI.REC.1396.031


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhtiari A, Asgari K, Abedi A, Niari Khams P. A comparison of the effects of pharmacotherapy and attentional plays on hyperactivity and neurological soft signs in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (1) :115-132
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1344-fa.html
بختیاری آزاده، عسگری کریم، عابدی احمد، نیاری خمس پریسا. مقایسه دو روش دارودرمانی و بازی‌های مبتنی بر توجه بر نشانه‌های بیش‌فعالی و علائم عصب‌شناختی نرم در پسران مبتلا به نقص توجه/بیش‌فعالی. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :132-115

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1344-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- دانشیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- متخصص اعصاب و روان، مرکز رویش، اصفهان، ایران
چکیده:   (495 مشاهده)
مقدمه: در سال­‌های اخیر مطالعات زیادی در رابطه با وجود علائم عصب­‌شناختی نرم در اختلال نقص توجه/بیش­‌فعالی انجام گرفته اما پیرامون مقایسه اثربخشی درمان­‌های رایج بر کاهش این علائم در کشور ما پژوهش­‌های اندکی انجام شده است. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثرات دارو درمانی و بازی­‌های توجهی بر این علائم انجام شد.
روش کار: این پژوهش به شیوه نیمه‌­آزمایشی با پیش­‌آزمون، پس­آزمون و پیگیری، با گروه گواه، و بر روی نمونه‌­ای شامل 100 نفر از دانش­‌آموزان پسر دارای اختلال نقص توجه/بیش­‌فعالی در سال تحصیلی 96-1395 به انجام رسید. پس از اجرای آزمون عصب‌شناختی کمبریج CNI و مقیاس Conners والدین، با توجه به نمرات به دست آمده و نقطه برش، آزمودنی­‌ها در دو گروه علائم عصب­‌شناختی نرم بالا و پایین جای گرفته و هر کدام از گروه‌­ها به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (مجموعا شش گروه) گمارده شدند و مداخله­‌های درمانی روی آنان صورت گرفت. داده­‌های به دست آمده با روش تحلیل واریانس با اندازه‌­گیری مکرر و با استفاده از نرم‌­افزار SPSS-23 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌­ها: تحلیل داده‌­ها روشن ساخت که گرو­های آزمایشی و گروه گواه با یکدیگر تفاوت معناداری دارند و دو روش درمانی بر اساس شدت علائم عصب­‌شناختی، موجب کاهش علائم شده­‌اند. دارو درمانی بیشتر بر علائم شدید عصب­‌شناختی نرم، و بازی­‌های توجهی بر علائم خفیف اثر داشته است.
نتیجه­‌گیری: یافته­‌های مذکور می­‌تواند در انتخاب نوع درمان، بر حسب شدت علائم عصب­‌شناختی، یاریگر درمانگران باشد. علاوه بر این از یافته‌­های پژوهش حاضر در توضیح ارتباط میان جنبه­‌های عصب‌­روان­شناختی اختلال نقص توجه/بیش­‌فعالی با عوامل داروشناختی و چگونگی اثربخشی دارو نیز می­‌توان بهره گرفت.
متن کامل [PDF 915 kb]   (34 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1401/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb