Ethics code: IR.UI.REC.1396.031

XML English Abstract Print


1- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- مرکز رویش، اصفهان، ایران
چکیده:   (131 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر محققانی در سطح جهان به مطالعه راجع به ارتباط علایم عصب شناختی نرم و اختلال نقص توجه/ بیش فعالی پرداخته اند. پژوهش حاضر بر اساس نیاز موجود در کشورمان به مطالعاتی ازین دست، و با هدف مقایسه ی اثرات دارودرمانی و بازی های توجهی بر این علائم انجام شده است.
روش کار: این پژوهش به شیوه ی نیمه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری، با گروه گواه، و بر روی نمونه ای شامل یکصد تن از دانش آموزان پسر دارای اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در سال تحصیلی 96-1395 به انجام رسید. پس از اجرای پرسشنامه ی عصب شناختی کمبریج و مقیاس کانرز، با توجه به نمرات بدست آمده و نقطه ی برش، آزمودنی ها در دو گروه علایم عصب شناختی نرم بالا و پایین جای گرفته و هرکدام از گروه ها بصورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه (مجموعا شش گروه) گمارده شدند و مداخله های درمانی روی آنان صورت گرفت. داده های بدست آمده با روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: تحلیل داده ها روشن ساخت که گروه های آزمایشی و گروه گواه با یکدیگر تفاوت معنی داری دارند و دو روش درمانی بصورت مشخص و بر اساس شدت علائم عصب شناختی، و بیش فعالی تاثیر خود را برجای نهاده اند..
نتیجه گیری: دارودرمانی بیشتر بر علائم شدید عصب شناختی نرم، و بازیهای توجهی بر علائم خفیف اثر داشته است. نتایج  مذکور می تواند در انتخاب نوع درمان، بر حسب شدت علائم عصب شناختی، یاریگر درمانگران باشد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/7/24 | پذیرش: 1400/9/10 | انتشار: 1400/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb