دوره 24، شماره 2 - ( تابستان 1401 )                   جلد 24 شماره 2 صفحات 83-71 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nejat P, Heirani Tabas A. The effect of pictorial induction of death and Coronavirus threat on death thought accessibility: An experimental study based on Terror Management Theory. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (2) :71-83
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1338-fa.html
نجات پگاه، حیرانی طبس علی. تأثیر القای تصویری تهدید مرگ و بیماری کرونا بر دسترسی‌پذیری فکر مرگ: یک مطالعۀ آزمایشی مبتنی بر نظریۀ مدیریت وحشت. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (2) :71-83

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1338-fa.html


1- استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده:   (1275 مشاهده)
مقدمه: موضوع نظریۀ مدیریت وحشت تبیین اثر برجستگی فکر مرگ بر کارکردهای روانی انسان است. پژوهش حاضر با هدف آزمودن کارایی یک روش تصویری برای القای تهدید مرگ بر مبنای این نظریه انجام شد. هدف دوم این مطالعه، مقایسۀ دسترسی­‌پذیری فکر مرگ ناشی از القای تهدید بیماری کرونا با دسترسی­‌پذیری فکر مرگ ناشی از القای تهدید مرگ بود.
روش کار: شرکت‌­کنندگان 148 دانشجو بودند که به تصادف به یکی از شش شرایط آزمایشی حاصل از دو عاملِ نوع تهدید (مرگ، کرونا، دندان ­درد) و وجود تأخیر زمانی (آنی، متأخر) گمارش شدند. پاسخ­گویان ابتدا مورد دستکاری تصویری با محتوای نوع تهدید قرار گرفتند و سپس بلافاصله (شرایط آنی) یا بعد از انجام یک تکلیف نامربوط (شرایط متأخر)، جهت سنجش میزان دسترسی­‌پذیری فکر مرگ به تکلیف تصمیم­‌گیری واژگانی پاسخ دادند.
یافته­‌ها: زمان واکنش به واژه‌­های مرتبط با مرگ به دنبال القای تهدید مرگ و نه سایر تهدیدها کمتر از زمان واکنش به واژه‌­های منفی بود. همچنین، الگوی دسترسی­‌پذیری فکر مرگ ناشی از القای تهدید کرونا در شرایط متأخر بیش از شرایط آنی به الگوی دسترسی­‌پذیری فکر مرگ ناشی از القای تهدید مرگ شبیه­ بود.
نتیجه­‌گیری: یافته­‌های حاضر حکایت از مؤثر بودن روش تصویری پیشنهادی برای برجسته نمودن فکر مرگ داشت. افزون بر این، الگوی حاصل از القای تهدید کرونا دلالت بر فراخوانی بیشتر فکر مرگ توسط آن در مقایسه با القای تهدید مرگ نمود. یک تبیین ممکن برای این یافته قدرت و عینیت بالای تداعی یک بیماری با مرگ در بحبوحۀ همه­‌گیری آن بیماری است.
متن کامل [PDF 929 kb]   (345 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/7/10 | پذیرش: 1401/2/1 | انتشار: 1401/5/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

Designed & Developed by : Yektaweb