Research code: -
Ethics code: -
Clinical trials code: -

XML English Abstract Print


1- دانشگاه آزاد اسلامی، زرند
2- دانشگاه فرهنگیان، یاسوج
3- دانشگاه فرهنگیان، زنجان
4- موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران
چکیده:   (128 مشاهده)
مقدمه: عوامل متعددی در اعتیاد جوانان مؤثرند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می‌شوند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش نگرانی، نشخوار فکری و ناگویی هیجانی در پیش‌بینی اعتیاد پذیری به مواد دانش آموزان بود.
روش کار: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، از بین کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر زرند کرمان در سال تحصیلی 1399-1398، تعداد 260 نفر بر اساس جدول گرجسی مورگان به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. دانش آموزان پرسش‌نامه‌های نگرانی میر و همکاران(1990)، نشخوار فکری نولن هوکسما و مارو (1991)، ناگویی خلقی بگبی و همکاران (1994) و گرایش به اعتیاد فرچاد (1385) را تکمیل نمودند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی بین نشخوار فکری با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (622/0=r و 01/0>p)، نگرانی با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (597/0=r و 01/0>p) و ناگویی هیجانی با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (580/0=r و 01/0>p) بود. همچنین دشواری در تشخیص احساسات (05/0p<،128/0=β)، دشواری در توصیف احساسات (01/0p<،292/0=β)، تفکر با جهت‌گیری خارجی (01/0p<،289/0=β)، نگرانی عمومی (01/0p<،536/0=β)، فقدان نگرانی (01/0p<،173/0-=β)، پاسخ‌های نشخواری (01/0p<،359/0=β) و پاسخ‌های منحرف‌کننده حواس (01/0p<،345/0=β) گرایش به اعتیاد را پیش‌بینی می‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بر اهمیت مؤلفه‌های شناختی (نگرانی و نشخوار فکری) و هیجانی (ناگویی هیجانی) در گرایش به اعتیاد دانش آموزان تأکید می‌کند، لذا برنامه‌ریزی در جهت کاهش اعتیاد پذیری نوجوانان را می‌طلبد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/9/15 | انتشار: 1400/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb