دوره 24، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 69-56 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: -
Ethics code: -
Clinical trials code: -


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ebrahimpoor M, Padyab A, Ahmadi S, Sadeghi M. Predicting students' substance addiction: The role of worry, ruminant, and alexithymia. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (1) :56-69
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1332-fa.html
ابراهیم پور محمد، پادیاب عبدالخالق، احمدی صادق، صادقی میثم. پیش‌بینی اعتیادپذیری به مواد دانش‌آموزان: نقش نگرانی، نشخوار فکری و ناگویی هیجانی. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :69-56

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1332-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
2- عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، یاسوج، ایران
3- کارشناسی علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، زنجان، ایران
4- استادیار سنجش و اندازه‌گیری، گروه روان‌شناسی شناختی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
چکیده:   (515 مشاهده)
مقدمه: عوامل متعددی در اعتیاد جوانان مؤثرند که در تعامل با یکدیگر منجر به شروع مصرف و سپس اعتیاد می‌شوند؛ بنابراین هدف مطالعه حاضر بررسی نقش نگرانی، نشخوار فکری و ناگویی هیجانی در پیش‌بینی اعتیادپذیری به مواد دانش‌آموزان بود.
روش کار: در این مطالعه توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی، از بین کلیه دانش‌­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر زرند کرمان در سال تحصیلی 1399-1398، تعداد 260 نفر بر اساس جدول گرجسی مورگان به روش نمونه‌گیری خوشه‌­ای چند مرحله‌­ای انتخاب شد. دانش‌­آموزان پرسش‌نامه‌های نگرانی میر و همکاران (1990)، نشخوار فکری Morrow وNolen-Hoeksema  (1991)، ناگویی هیجانیBagby  و همکاران (1994) و گرایش به اعتیاد فرچاد (1385) را تکمیل نمودند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-22 به وسیله آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد همبستگی بین نشخوار فکری با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (622/0=r و 01/0>P)، نگرانی با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (597/0=r و 01/0>P) و ناگویی هیجانی با گرایش به اعتیاد مثبت و معنادار (580/0=r و 01/0>P) بود. همچنین دشواری در تشخیص احساسات (05/0 P<،128/0)، دشواری در توصیف احساسات (01/0 P<،292/0)، تفکر با جهت‌گیری خارجی (01/0P< ،289/0)، نگرانی عمومی (01/0P< ،536/0)، فقدان نگرانی (01/0p<،173/0-)، پاسخ‌های نشخواری (01/0 P<،359/0) و پاسخ‌های منحرف‌کننده حواس (01/0 P<،345/0) گرایش به اعتیاد را پیش‌بینی می‌کند.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش بر اهمیت مؤلفه‌های شناختی (نگرانی و نشخوار فکری) و هیجانی (ناگویی هیجانی) در گرایش به اعتیاد دانش‌­آموزان تأکید می‌کند، لذا توسعه و گسترش برنامه­‌های پیشگیری با تقویت مهارت­‌های شناختی و هیجانی برای مقابله با اعتیاد از سطح مدارس می­‌تواند به عنوان یک راهکار مهم به سیاست‌­گزاران و مجریان برنامه­‌های بهداشتی_اجتماعی توصیه گردد.

 
متن کامل [PDF 932 kb]   (55 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/6/18 | پذیرش: 1400/9/15 | انتشار: 1400/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb