XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3- گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (14 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و سرزندگی  تحصیلی نقش مهمی در مقابله با موقعیت های چالش انگیز تحصیلی در  محیط مدرسه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزشی  مبتنی بر مولفه های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت  بر خودکارآمدی و سرزندگی  تحصیلی دانش آموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 99-1398 بوده اند. 40  دانش آموزان به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی جینکز و مورگان و  پرسش نامه سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری و بسته روان‌شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بود. فرم نهائی بسته آموزشی تدوین شده  طی 17 جلسه 90 دقیقه ای به صورت دو جلسه در هفته برای دانش آموزان گروه آزمایش تدریس شد و اما برای گروه کنترل، آموزشی در نظر گرفته نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم افزار24 SPSS-  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند
یافته­ها: یافته ها نشان داد که بسته آموزشی مولفه های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی و سرزندگی  تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد(05/0p<  ).
نتیجه گیری: با توجه نتایج این پژوهش و تاثیر بسته آموزشی مولفه های شناختی بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان، پیشنهاد می شود   با تدارک برنامه های درسی متناسب با مقتضیات شناختی و فراشناختی دانش آموزان، شرایط جذب آن  ها به مطالب درسی فراهم شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/6/17 | پذیرش: 1400/7/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb