دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 60-48 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoseinkhani K, Ghasemi M, Hejazi M. The effectiveness of educational package based on cognitive components of critical thinking, problem-solving,and metacognition on students' self-efficacy and academic vitality. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 23 (4) :48-60
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1331-fa.html
حسین خانی خلیل، قاسمی مسعود، حجازی مسعود. اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر مولفه‌های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (4) :60-48

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1331-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده:   (889 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی نقش مهمی در مقابله با موقعیت­‌های چالش­‌برانگیز تحصیلی در محیط مدرسه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر مولفه‌­های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش‌­آموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­‌آموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 99-1398 بوده­‌اند که از میان آنان 40 دانش­‌آموز به روش نمونه‌­گیری خوشه­‌ای چند مرحله­‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی Morgan-Jinks و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانی­‌زاده و حسین چاری و بسته روان‌شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بود. فرم نهائی بسته آموزشی تدوین شده طی 17 جلسه 90 دقیقه­‌ای به صورت دو جلسه در هفته برای دانش‌­آموزان گروه آزمایش برگزار شد، اما برای گروه کنترل، آموزشی در نظر گرفته نشد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرم‌­افزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بسته آموزشی مولفه­های شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی (001/0P<) و سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان تاثیر دارد (001/0P<). به طوری که، میانگین نمرات خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است.
نتیجه­گیری: با توجه نتایج این پژوهش و تاثیر بسته آموزشی مولفه­های شناختی بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان، پیشنهاد می­شود جهت افزایش این میزان دو متغیر مهم در دانش­آموزان در مدارس دوره­های آموزشی مولفه­های شناختی علاوه بر دانش­آموزان برای مشاوران مدارس و والدین در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 887 kb]   (174 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/6/17 | پذیرش: 1400/7/20 | انتشار: 1400/11/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb