Hoseinkhani K, Ghasemi M, Hejazi M. The effectiveness of educational package based on cognitive components of critical thinking, problem-solving,and metacognition on students' self-efficacy and academic vitality. Advances in Cognitive Sciences 2022; 23 (4) :48-60
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1331-fa.html
حسین خانی خلیل، قاسمی مسعود، حجازی مسعود. اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر مولفههای شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (4) :48-60
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1331-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
چکیده: (2611 مشاهده)
مقدمه: خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی نقش مهمی در مقابله با موقعیتهای چالشبرانگیز تحصیلی در محیط مدرسه دارند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بسته آموزشی مبتنی بر مولفههای شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دوره متوسطه دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 99-1398 بودهاند که از میان آنان 40 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی تحصیلی Morgan-Jinks و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسین چاری و بسته روانشناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بود. فرم نهائی بسته آموزشی تدوین شده طی 17 جلسه 90 دقیقهای به صورت دو جلسه در هفته برای دانشآموزان گروه آزمایش برگزار شد، اما برای گروه کنترل، آموزشی در نظر گرفته نشد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس در نرمافزار SPSS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بسته آموزشی مولفههای شناختی تفکر انتقادی، حل مسئله و فراشناخت بر خودکارآمدی (001/0P<) و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد (001/0P<). به طوری که، میانگین نمرات خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به طور معناداری افزایش یافته است.
نتیجهگیری: با توجه نتایج این پژوهش و تاثیر بسته آموزشی مولفههای شناختی بر خودکارآمدی و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان، پیشنهاد میشود جهت افزایش این میزان دو متغیر مهم در دانشآموزان در مدارس دورههای آموزشی مولفههای شناختی علاوه بر دانشآموزان برای مشاوران مدارس و والدین در نظر گرفته شود.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1400/6/17 | پذیرش: 1400/7/20 | انتشار: 1400/11/11