Bayat A, Rashid K, Kord-Noghabi R, Yaghoobi A. Investigating the relationship among dimensions of aesthetic sensitivity and intelligence in students: Comparing based on gender and age. Advances in Cognitive Sciences 2022; 24 (1) :70-83
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1326-fa.html
بیات احمد، رشید خسرو، کردنوقابی رسول، یعقوبی ابوالقاسم. رابطۀ ابعاد حساسیت و هوش زیباشناسی در دانشآموزان: مقایسه برپایۀ جنسیت و سن. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :70-83
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1326-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
3- استاد گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
چکیده: (1663 مشاهده)
مقدمه: حساسیت و هوش زیباشناسی به تازگی مورد توجه دانشمندان حوزههای مختلف هنر، جامعهشناسی، و روانشناسی قرار گرفته و نظریههای گوناگونی در مورد آن ارائه شده است. هدف این پژوهش بررسی رابطۀ ابعاد حساسیت و هوش زیباشناسی در دانشآموزان و مقایسه این متغیرها برپایۀ جنسیت و سن بود.
روش کار: روش این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری شامل دانشآموزان شهر تویسرکان (دورههای دبستان، متوسطۀ نخست، و متوسطۀ دوم) در سال 1400 بود. تعداد 300 دانشآموز به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و پرسشنامههای حساسیت و هوش زیباشناسی را به روش آنلاین یا حضوری پاسخ دادند. دادهها با روش همبستگی و مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزارهای SPSS-25 و Lisrel تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که بین همۀ ابعاد حساسیت و هوش زیباشناسی رابطۀ معنادار وجود دارد (05/0>P). بین دختران و پسران و نیز گروههای سنی از نظر هوش زیباشناسی و حساسیت زیباشناسی تفاوت آماری معنادار به دست آمد. همچنین، مدل برآورد شده در این پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود (92/0 =CFI؛ 91/0 =GFI؛ و 011/0 =RMSEA).
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوش زیباشناسی افراد با حساسیت زیباشناسی آنان رابطۀ نزدیکی دارد و این ارتباط نزدیک در سطح مؤلفههای این دو نیز وجود دارد. همچنین حساسیت، توجه، و پاسخدهی دانشآموزان دختر و پسر در پایههای تحصیلی گوناگون نسبت به محرکهای زیبا متفاوت است و باید در برنامهریزیهای آموزشی و پرورشی خود به این موضوع توجه ویژهای داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/6/8 | پذیرش: 1400/10/21 | انتشار: 1400/2/20