دوره 24، شماره 1 - ( بهار 1401 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 55-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.KHU.REC.1399.01


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sasaninezhad M, Moradi A, Almasi-Dooghaee M, Azarnoush H. Evaluation of the effectiveness of the cognitive empowerment program based on virtual reality technology on working memory for the elderly with mild cognitive impairment. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (1) :41-55
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1324-fa.html
ساسانی‌نژاد مهدیه، مرادی علیرضا، الماسی دوغایی مصطفی، آذرنوش حامد. ارزیابی اثربخشی برنامه توانمندسازی شناختی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی بر حافظه کاری افراد سالمند دارای آسیب شناختی خفیف. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :55-41

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1324-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- استاد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی تهران، ایران
3- استادیارگروه نورولوژی، گروه بیماری‌های مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
4- استادیار گروه آموزشی بیوالکتریک، دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تهران، ایران
چکیده:   (1056 مشاهده)
مقدمه: آسیبِ شناختیِ خفیف از شایع­ترین مشکلات شناختی دوران سالمندی است که از آن جمله می‌‌‌­توان به نقص در حافظه ­کاری اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر طراحی، امکان­‌سنجی و تاثیر یک برنامه توانمندسازی شناختی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی در راستای بهبود حافظه­‌کاری دیداری و کلامی این افراد بود.
روش کار: پژوهش حاضر در قالب یک طرح شبه‌­آزمایشی پیش­‌آزمون، پس­‌آزمون به همراه پیگیری انجام شد. از بین سالمندان دارای آسیب شناختی خفیف 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. ابزار ارزیابی شامل آزمون­‌های فراخنای ­ارقام و فراخنای ­نمادی بود که در 3 مرحله‏ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پس از یک ماه اجرا شد. مداخله شامل برنامه مبتنی بر واقعیت مجازی بود که برای10 جلسه 30 دقیقه‌‏ای طراحی شد. روش‌­های آماری پژوهش حاضر از طریق نرم‌افزار SPSS-26 انجام شد.
یافته­‌ها: نتایج تحلیل واریانس درون­‌گروهی_بین­‌گروهی مختلط بیانگر تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل در فراخنای ­ارقام و فراخنای ­نمادی بود. بین میانگین فراخنای ­ارقام در مرحله پیش­‌آزمون با دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری و همچنین دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری تفاوت معنادار مشاهده شد. میانگین فراخنای ­نمادی در مرحله پیش­‌آزمون با دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری از تفاوت معناداری برخوردار بود. اما میان نتایج دو مرحله پس­‌آزمون و پیگیری تفاوت معنادار ملاحظه نشد.
نتیجه­‌گیری: نتایج حاصل نشان داد توانمندسازی شناختی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی می‌تواند منجر به بهبود حافظه‌ کاری سالمندان مبتلا به آسیب شناختی خفیف شود و ماندگاری اثر در پیگیری یک ماه بعد نیز در فراخنای ارقام مشاهده شد.

 
متن کامل [PDF 892 kb]   (194 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار: 1401/2/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb