Ethics code: IR.KHU.REC.1399.01

XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی
2- دانشگاه علوم پزشکی ایران
3- دانشگاه صنعتی امیرکبیر
چکیده:   (104 مشاهده)
مقدمه:  آسیبِ شناختیِ خفیف از شایعترین مشکلات شناختی دوران سالمندی است که از آن جمله می‌‌‌­توان به نقص در حافظه­ کاری اشاره کرد. هدف پژوهش حاضر طراحی، امکان سنجی و تاثیر یک برنامه توانمندسازی شناختی با استفاده از فناوری واقعیت مجازی در راستای بهبود حافظه­ کاری دیداری و کلامی این افراد است.
روش: پژوهش حاضر در قالب یک طرح شبه آزمایشی پیش آزمون، پس آزمون به همراه پیگیری انجام شد. از بین سالمندان دارای آسیب شناختی خفیف 30 نفر انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارش شدند. ابزار ارزیابی شامل آزمون­های فراخنای­ ارقام و فراخنای­ نمادی بود که در3 مرحله‏ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پس از یک ماه اجرا شد. مداخله شامل برنامه مبتنی بر واقعیت مجازی بود که برای10 جلسه 30 دقیقه‏ ای طراحی شد. روش­های آماری پژوهش حاضر از طریق نرم افزار SPSS-26 انجام شد.
یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس درون­ گروهی-بین ­گروهی مختلط بیانگر تفاوت معنادار بین دو گروه آزمایش و کنترل در فراخنای ارقام و فراخنای­ نمادی بود. بین میانگین فراخنای­ارقام در مرحله پیش ­آزمون با دو مرحله پس ­آزمون و پیگیری و همچنین دو مرحله پس ­آزمون و پیگیری تفاوت معنادار مشاهده شد. در میانگین فراخنای ­نمادی نیز با گذشت زمان اثر معناداری گزارش شده است. میانگین فراخنای­ نمادی در مرحله پیش ­آزمون با دو مرحله پس ­آزمون و پیگیری از تفاوت معناداری برخوردار بود. اما میان نتایج دو مرحله پس­آزمون و پیگیری تفاوت معنادار ملاحظه نشد.
نتیجه­ گیری: نتایج حاصل نشان داد توانمندسازی شناختی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی می‌تواند منجر به بهبود حافظه‌کاری سالمندان مبتلا به آسیب شناختی خفیف شود و ماندگاری اثر در پیگیری یکماه بعد نیز در فراخنای ارقام مشاهده شد.
کلمات کلیدی: توانمند­سازی شناختی، آسیب شناختی‌خفیف، واقعیت مجازی، حافظه ­کاری
 
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/6/7 | پذیرش: 1400/9/14 | انتشار: 1400/10/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb