دوره 24، شماره 1 - ( 1-1401 )                   جلد 24 شماره 1 صفحات 84-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: 14729

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

talepasand S, Hosseini Z. Psychometric Properties of The Attention Network Test In Iranian Children and ‎Adults. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 24 (1) :73-84
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1321-fa.html
طالع پسند سیاوش، حسینی زهراسادات. ویژگی‌های روان‌سنجی آزمون شبکه توجه در کودکان و بزرگسالان ایرانی. تازه های علوم شناختی. 1401; 24 (1) :84-73

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1321-fa.html


1- دانشگاه سمنان
چکیده:   (239 مشاهده)
 چکیده
مقدمه: سیستم توجه را می‌توان به شبکه‌های هشدار، جهت­ گیری و کنترل اجرایی تقسیم کرد. رواسازی ابزارهای اندازه­­ گیری توجه در روانشناسی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی­ های روان‌سنجی تست شبکه توجه بزرگسالان و کودکان بود. روش ­کار: تعداد 184 کودک (6- 9) سال و 184 بزرگسال (20-44) سال با روش تصادفی خوشه­ای چندمرحله ­ای انتخاب شدند و تست شبکه توجه توسط آن‌ها انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از روش­های آلفای کرونباخ، تی مستقل، یومن ویتنی، آنوای یکراهه با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون شبکه توجه کل بزرگسالان (88/0) و ابعاد آن یعنی بعد هشدار (80/0)، بعد جهت ­گیری (79/0) و بعد کنترل­ اجرایی (84/0) بود. همچنین آلفای کرونباخ برای کل تست کودکان (82/0) و برای هرکدام از خرده مقیاس ­ها شامل هشدار (70/0)، جهت ­گیری (70/0) و کنترل ­اجرایی (76/0) به دست آمد. تفاوت معناداری در نمرات آزمون توجه کودکان در سه بعد هشدار، جهت‌یابی و کنترل اجرایی بین دختران و پسران و مردان و زنان مشاهده نشد. بین نمرات آزمون شبکه توجه کودکان در بعد جهت‌یابی و کنترل اجرایی در گروه‌های سنی مختلف تفاوت معنی‌داری وجود نداشت؛ اما در بعد هشدار و آزمون شبکه توجه کل بین گروه‌های سنی مختلف تفاوت معنی‌داری وجود داشت. نتیجه­ گیری: بر اساس این یافته‌ها می‌توان نتیجه‌گیری کرد تست شبکه توجه بزرگسالان و کودکان از اعتبار قابل قبولی برخوردار است و می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری در پژوهش‌های روانشناسی استفاده کرد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/6/1 | پذیرش: 1400/11/5 | انتشار: 1401/2/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb