1- دانشگاه سمنان
چکیده: (239 مشاهده)
چکیده
مقدمه: سیستم توجه را میتوان به شبکههای هشدار، جهت گیری و کنترل اجرایی تقسیم کرد. رواسازی ابزارهای اندازه گیری توجه در روانشناسی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روانسنجی تست شبکه توجه بزرگسالان و کودکان بود. روش کار: تعداد 184 کودک (6- 9) سال و 184 بزرگسال (20-44) سال با روش تصادفی خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند و تست شبکه توجه توسط آنها انجام شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آلفای کرونباخ، تی مستقل، یومن ویتنی، آنوای یکراهه با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که ضریب آلفای کرونباخ برای آزمون شبکه توجه کل بزرگسالان (88/0) و ابعاد آن یعنی بعد هشدار (80/0)، بعد جهت گیری (79/0) و بعد کنترل اجرایی (84/0) بود. همچنین آلفای کرونباخ برای کل تست کودکان (82/0) و برای هرکدام از خرده مقیاس ها شامل هشدار (70/0)، جهت گیری (70/0) و کنترل اجرایی (76/0) به دست آمد. تفاوت معناداری در نمرات آزمون توجه کودکان در سه بعد هشدار، جهتیابی و کنترل اجرایی بین دختران و پسران و مردان و زنان مشاهده نشد. بین نمرات آزمون شبکه توجه کودکان در بعد جهتیابی و کنترل اجرایی در گروههای سنی مختلف تفاوت معنیداری وجود نداشت؛ اما در بعد هشدار و آزمون شبکه توجه کل بین گروههای سنی مختلف تفاوت معنیداری وجود داشت. نتیجه گیری: بر اساس این یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد تست شبکه توجه بزرگسالان و کودکان از اعتبار قابل قبولی برخوردار است و میتوان از آن بهعنوان ابزاری در پژوهشهای روانشناسی استفاده کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/6/1 | پذیرش: 1400/11/5 | انتشار: 1401/2/19