Ethics code: IR.GUMS.REC.1399.160

XML English Abstract Print


چکیده:   (59 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نقص توجه/بیش فعالی، یکی از نافذترین اختلالات عصبی تحولی می باشد که با نقایصی در ابعاد شناختی-رفتاری همراه بوده و گاهی تا بزرگسالی ادامه دارد. امروزه به دلیل عوارض جانبی داروها، ادامه مصرف برای حفظ اثرات و پایبندی ضعیف به درمان دارویی، از درمان های غیردارویی برای درمان این اختلال استقبال شده است. پژوهش حاضر به مقایسه تاثیرات شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای بر کنترل بازداری و توجه انتخابی میپردازد. روش: پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با طرح پیش-آزمون–پس‌آزمون چند گروهی است که درآن یک گروه آزمایشی در معرض مداخله تحریک الکتریکی فراجمجمه ای (۵ جلسه مداخلاتی ۲۰ دقیقه ای با شدت جریان ۱ میلی آمپری) و گروه آزمایشی دیگر در معرض آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی (8 جلسه ۹۰ دقیقه ای) قرار گرفته و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکرد. جامعه آماری، کلیه افراد مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی شهرستان رشت می باشد. نمونه این مطالعه 45 نفر (۱۵ نفر در هر گروه) بوده که به روش در دسترس انتخاب شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و تحریک الکتریکی فراجمجمه ای قشر پیش پیشانی پشتی جانبی بر کنترل بازداری و توجه انتخابی تاثیر معنادار داشته اند. نتیجه گیری: براساس یافته ها، توصیه می شود که روش درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی و روش تحریک الکتریکی فراجمجمه ای در کلینیک ها و مراکز خدمات روانشناسی بعنوان یک روش مداخله و پیش گیری بکار گرفته شود.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/5/26 | پذیرش: 1401/3/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb