هدف: هدف پژوهش، بررسی رابطه باورهای انگیزشی (خودکارآمدی، ارزشگذاری درونی، اضطراب امتحان) و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (راهبردهای شناختی، خودتنظیمی) با عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان بود.
روش: در این پژوهش ۱۲۰ دانشآموز پایه سوم دبیرستان به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای بررسی متغیرهای پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ) و برای اندازهگیری عملکرد تحصیلی از معدل نمرات سال دوم دانشآموزان استفاده شد.
یافتهها: تحلیل چند متغیری (رگرسیون) نشان داد که خودتنظیمی، خودکارآمدی و اضطراب امتحان، بهترین پیشبینی کنندگان عملکرد تحصیلی میباشند ( ۰/۰۵>p). نتایج تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر در زمینه اضطراب امتحان تفاوت معنیداری وجود دارد (۰/۰۰۳>p). نتایج همچنین حاکی از آن بود که در سایر متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری بین دانشآموزان دختر و پسر وجود ندارد.
نتیجهگیری: به نظر محققان شایسته است معلمان و مربیان با فراهم آوردن شرایط مناسب برای رشد خودکارآمدی و کاهش اضطراب امتحان و با آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، به دانشآموزان فرصت بیشتری برای یادگیری بدهند.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |