Naghikhani M, Hatami J, Jahanitabesh A, Kiani K. Effect of description-experience learning on cognitive shifting process and decision-making outcome in stock market. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (3) :135-148
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1303-fa.html
نقی خانی مهدی، حاتمی جواد، جهانی تابش عذرا، کیانی کاوه. اثر یادگیری توصیفی_تجربهای بر فرایند جابهجایی شناختی و برونداد تصمیمگیری در بازار سهام. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :135-148
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1303-fa.html
1- دانشجوی دکتری علوم شناختیشناخت اجتماعی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی و محقق پژوهشکده آمار ایران، تهران، ایران
2- دانشیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه تهران، ایران و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- مدرس و محقق پسادکتری دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، آمریکا
4- عضو هیات علمی گروه علوم داده دانشکده علوم، مهندسی و محیط زیست دانشگاه سالفورد، منچستر، انگلستان
چکیده: (1630 مشاهده)
مقدمه: William James رابطه بین تفکر آگاهانه و عادت را اینگونه تعریف میکند که تفکر فاصلهای بین عادتها است و انسانها دائما در حال جابهجایی شناختی بین تفکر آگاهانه و عادت هستند. هدف پژوهش، حاضر شناسایی وجود فرایند جابهجایی شناختی بین عادت (تصمیمگیری عادتی) و تفکر (تصمیمگیری آگاهانه) در تصمیمگیری بازار سهام بود. همچنین نقش نوع یادگیری توصیفی_تجربهای بههمراه نقش سواد آماری و ریسکپذیری بر دو ویژگی زمان پایدار شدن و زمان انعطافپذیرشدن فرایند جابهجایی شناختی و برونداد تصمیمگیری مورد بررسی قرار گرفتند.
روش کار: در مطالعه حاضر، 54 شرکتکننده در دو گروه یادگیری تجربهای (30 نفره) و یادگیری توصیفی (24 نفره) به صورت تصادفی قرار گرفتند و به مدت 60 روز متوالی در یک محیط شبیهسازی شده بازار سهام، سرمایهگذاری کردند. در این پژوهش، میزان سواد آماری و سطح ریسکپذیری شرکتکنندگان با استفاده از پرسشنامه سواد آماری و پرسشنامه ارزیابی ریسک فینامتریک (FinaMetrica) مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین دادهها با استفاده از روش آماری تشخیص نقطه تغییر چندگانه، آزمون مانایی و تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرمافزارهایR و 26-SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافتهها: نتایج نشان داد که در تصمیمگیری بازار سهام فرایند جابجایی شناختی بین تصمیمگیری عادت و تصمیمگیری آگاهانه وجود دارد. همچنین یادگیری توصیفی_تجربهای، بهمراه سطح ریسکپذیری بر دو ویژگی زمان پایدار شدن و زمان انعطافپذیرشدن فرایند جابهجایی شناختی و برونداد در بازار سهام تاثیرگذار هستند؛ در حالی که سواد آماری در این خصوص بیتاثیر میباشد.
نتیجهگیری: یادگیری توصیفی و ریسکپذیری میتواند انعطافپذیری را افزایش داده و تصمیمات سرمایهگذاری در بازار سهام را بهبود بخشد. سازمانهای بورس میتوانند تحلیل توصیفی اطلاعات و افزایش سطح ریسکپذیری را به عنوان بخشی از تصمیمگیری راهبردی کاربران تجویز کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1400/6/21 | انتشار: 1400/8/25