دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 148-135 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghikhani M, Hatami J, Jahanitabesh A, Kiani K. Effect of description-experience learning on cognitive shifting process and decision-making outcome in stock market. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (3) :135-148
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1303-fa.html
نقی خانی مهدی، حاتمی جواد، جهانی تابش عذرا، کیانی کاوه. اثر یادگیری توصیفی_تجربه‌ای بر فرایند جابه‌جایی شناختی و برونداد تصمیم‌گیری در بازار سهام. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :148-135

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1303-fa.html


1- دانشجوی دکتری علوم شناختی‌شناخت اجتماعی، موسسه آموزش عالی علوم شناختی و محقق پژوهشکده آمار ایران، تهران، ایران
2- دانشیار روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه تهران، ایران و موسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران
3- مدرس و محقق پسادکتری دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، آمریکا
4- عضو هیات علمی گروه علوم داده دانشکده علوم، مهندسی و محیط زیست دانشگاه سالفورد، منچستر، انگلستان
چکیده:   (440 مشاهده)
مقدمه: William James رابطه بین تفکر آگاهانه و عادت‌ را این‌گونه تعریف می‌کند که تفکر فاصله‌ای بین عادت‌ها است و انسان‌ها دائما در حال جابه­‌جایی شناختی بین تفکر آگاهانه و عادت هستند. هدف پژوهش، حاضر شناسایی وجود فرایند جابه‌­جایی شناختی بین عادت (تصمیم‌گیری عادتی) و تفکر (تصمیم‌گیری آگاهانه) در تصمیم‌گیری بازار سهام بود. همچنین نقش نوع یادگیری توصیفی_تجربه‌ای به‌همراه نقش سواد آماری و ریسک‌پذیری بر دو ویژگی زمان پایدار شدن و زمان انعطاف‌پذیرشدن فرایند جابه­‌جایی شناختی و برون‌داد تصمیم‌گیری مورد بررسی قرار گرفتند.
روش کار: در مطالعه حاضر، 54 شرکت‌کننده در دو گروه یادگیری تجربه‌ای (30 نفره) و یادگیری توصیفی (24 نفره) به‌ صورت تصادفی قرار گرفتند و به مدت 60 روز متوالی در یک محیط شبیه‌سازی شده بازار سهام، سرمایه‌گذاری کردند. در این پژوهش، میزان سواد آماری و سطح ریسک‌پذیری شرکت‌کنندگان با استفاده از پرسشنامه سواد آماری و پرسشنامه ارزیابی ریسک فینامتریک (FinaMetrica) مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین داده‌ها با استفاده از روش آماری تشخیص نقطه تغییر چندگانه، آزمون مانایی و تحلیل کوواریانس چند متغیره در نرم­‌افزارهایR  و 26-SPSS مورد تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته‌­ها: نتایج نشان داد که در تصمیم‌گیری بازار سهام فرایند جابجایی شناختی بین تصمیم‌گیری عادت و تصمیم‌گیری آگاهانه وجود دارد. همچنین یادگیری توصیفی_تجربه‌ای، بهمراه سطح ریسک‌پذیری بر دو ویژگی زمان پایدار شدن و زمان انعطاف‌پذیرشدن فرایند جابه‌­جایی شناختی و برونداد در بازار سهام تاثیرگذار هستند؛ در حالی ‌که سواد آماری در این خصوص بی‌تاثیر می‌باشد.
نتیجه‌گیری: یادگیری توصیفی و ریسک­پذیری می‌تواند انعطاف‌پذیری را افزایش داده و تصمیمات سرمایهگذاری در بازار سهام را بهبود بخشد. سازمان‌های بورس می‌توانند تحلیل توصیفی اطلاعات و افزایش سطح ریسکپذیری را به عنوان بخشی از تصمیم­‌گیری راهبردی کاربران تجویز کنند.
متن کامل [PDF 997 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/4/19 | پذیرش: 1400/6/21 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb