Ethics code: IR.IUMS.REC.1397.181
الهی علیرضا، طاهری کیا مریم، جوادی امیرهمایون، اکبری یزدی حسین. واکنشهای مغزی هواداران در پاسخ به مسئولیت اجتماعی ورزشکاران مشهور. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (4) :145-158
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1300-fa.html
1- دانشیار مدیریت ورزشی، گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
3- استادیار علوم اعصاب شناختی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه کنت، کنت، انگلستان
4- استادیار مدیریت ورزشی، گروه آموزشی مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده: (1405 مشاهده)
مقدمه: هواداران ورزشی همواره بخش مهمی از موفیقت صنعت فوتبال هر کشوری میباشند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی واکنشهای مغزی هواداران در پاسخ به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی ورزشکاران مشهور و متعاقب آن رفتارهای حامی جامعه آنان بود.
روش کار: با استفاده از ابزار بازاریابی عصبی (الکتروآنسفالوگرافی) و از طریق یک طرح نیمه تجربی به ارزیابی واکنشهای مغزی هواداران نسبت به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی یک ورزشکار مشهور پرداخته شد.
یافتهها: یافتههای الکتروآنسفالوگرافی مغز ۲۹ مشارکتکننده در پژوهش نشان داد مسئولیت اجتماعی ورزشکار مشهور میتواند واکنشهای مغزی متفاوتی در مقایسه با ورزشکار غیرمشهور در هواداران ایجاد کند و قشر کمربندی خلفی مغز آزمودنیها در واکنش به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی ورزشکار مشهور بیشترین فعالیت را دارا بود. همچنین فعالیتهای مسئولیت اجتماعی ورزشکار مشهور، تمایل به رفتارهای حامی جامعه از سوی مشارکتکنندگان پژوهش را افزایش میدهد (۰۰۱/۰=P). این موضوع در هنگام تفکیک جنسیتی مشارکتکنندگان، تنها در مشارکتکنندگان زن معنادار بود (۰۰۱/۰=P).
نتیجهگیری: مدیران بازاریابی و همچنین ورزشکاران حرفهای میتوانند از طریق یافته عصبی پژوهشهای بازاریابی عصبی به کشف راهبردهای بازاریابی نوین، ارتباطات بازاریابی، تبلیغات، محصولات و خدمات جدید بپردازند و آنها را با توجه به نیازهای مشتریان طراحی کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
مدل سازی شناختی، پردازش سیگنال و تصویربرداری مغز دریافت: 1400/4/17 | پذیرش: 1400/9/23 | انتشار: 1400/11/11