Sadeghi S, Pouretemad H R. Cognitive predictors of behavioral inflexibility in young children with autism spectrum disorder symptoms. Advances in Cognitive Sciences 2022; 23 (4) :117-129
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1282-fa.html
1- استادیار، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- استاد، پژوهشکده علوم شناختی و مغز، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده: (1706 مشاهده)
مقدمه: یکی از علائم افراد با اختلال طیف اتیسم، انعطافناپذیری رفتاری است که سبب ضعف در انطباق با تقاضاهای محیط و مشکلات رفتاری میشود. در مطالعه حاضر به بررسی نقش کارکردهای اجرایی در پیشبینی انعطافپذیری رفتاری خردسالان با علائم اختلال طیف اتیسم پرداخته شد.
روش کار: در قالب یک مطالعه همبستگی، 45 خردسال 16 الی 36 ماه با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه سنجش کارکردهای اجرایی- نسخه پیشدبستان (BRIEF-P) و نسخه تجدیدنظرشده مقیاس انعطافپذیری رفتاری (BFRS-R) جمعآوری شدند. برای تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان با استفاده از نرمافزار SPSS-24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که میزان انعطاف رفتاری خردسالان با بازداری (05/0p< ،37/0r=)، جابهجایی (01/0P< ،45/0r=)، کنترل هیجانی (01/0P< ،49/0r=)، برنامهریزی/سازماندهی (05/0P< ،34/0r=)، خودکنترلی مهاری (01/0P< ،44/0r=)، انعطافپذیری شناختی (01/0P< ،55/0r=)، فراشناخت (05/0P< ،30/0r=) و نمرهکل کارکردهای اجرایی (01/0P< ،46/0r=) همبسته است. حافظه کاری رابطه معناداری با انعطافپذیری رفتاری خردسالان نداشت (05/0P> ،23/0r=). نمرهکل کارکردهای اجرایی خردسالان به ترتیب 18، 15 و 21 درصد از واریانس میزان انعطافپذیری رفتاری خردسالان نسبت به اشیاء، نسبت به محیط و نمرهکل انعطافپذیری رفتاری را پیشبینی میکند. کارکردهای اجرایی توانایی پیشبینی معنادار انعطافپذیری رفتاری نسبت به افراد را نداشت.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که نقص در کارکردهای اجرایی با انعطافناپذیری رفتاری در خردسالان با علائم اختلال طیف اتیسم همراه است. پیشنهاد میشود که در مطالعات آتی، طراحی مداخلات زودهنگام ارتقاء کارکردهای اجرایی با هدف افزایش انعطافپذیری کودکان با اختلال طیف اتیسم مورد بررسی قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/2/6 | پذیرش: 1400/7/26 | انتشار: 1400/11/11