دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1400 )                   جلد 23 شماره 4 صفحات 85-72 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UI.REC.1399.046


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohseni S, Nezakat-Alhosseini M, Safavi Homami S. The effect of Pilates and square-stepping exercises on physical and cognitive functions related to falling and fear of falling in elderly women. Advances in Cognitive Sciences. 2022; 23 (4) :72-85
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1277-fa.html
محسنی سهیلا، نزاکت الحسینی مریم، صفوی همامی شیلا. اثر یک دوره تمرینات پیلاتس و مربع گام‌برداری بر کارکردهای شناختی و جسمانی مرتبط با افتادن و ترس از افتادن زنان سالمند. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (4) :85-72

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1277-fa.html


1- کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (675 مشاهده)
مقدمه: افتادن یکی از دلایل عمده صدمات ناخواسته و مرگ و میر در افراد سالمند می­‌باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات پیلاتس و مربع گامبرداری بر کارکردهای شناختی و جسمانی مرتبط با افتادن و ترس از افتادن در زنان سالمند بود.
روش کار: پژوهش نیمه تجربی حاضر بر روی 20 زن سالمند با دامنه سنی 60 تا 70 سال انجام شد. شرکت‌کنندگان به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تمرینات پیلاتس (10 نفر) و مربع گامبرداری (10 نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه به مدت 12 هفته تمرین و در پیش‌­آزمون و پس­‌آزمون شرکت کردند. از نرمافزار دسته‌بندی کارتهای ویسکانسین، آزمون حافظه وکسلر، استورک، تعادل برگ و مقیاس بین­‌المللی کارآمدی افتادن به ترتیب جهت اندازه‌­گیری کارکردهای اجرایی، حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا و ترس از افتادن استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه­‌های تکراری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر اصلی زمان اندازه­‌گیری بر متغیرهای تعداد طبقات، خطای درجاماندگی، حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا و ترس از افتادن معنادار مشاهده شد. میانگین امتیازات خطای درجاماندگی و ترس از افتادن در پس‌­آزمون نسبت به پیش‌­آزمون به طور معناداری کاهش و میانگین امتیازات تعداد طبقات، حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا در پس­‌آزمون نسبت به پیش‌­آزمون افزایش داشته است.
نتیجه­‌گیری: می­توان نتیجه گرفت که هر دو نوع تمرین می­‌توانند به عنوان یک شیوه مداخلهای مناسب جهت بهبود کارکردهای شناختی و جسمانی مرتبط با افتادن و کاهش ترس از افتادن در زنان سالمند استفاده شوند.
متن کامل [PDF 955 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: روان شناسی شناختی
دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/7/7 | انتشار: 1400/11/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb