Ethics code: IR.UI.REC.1399.046
Mohseni S, Nezakat-Alhosseini M, Safavi Homami S. The effect of Pilates and square-stepping exercises on physical and cognitive functions related to falling and fear of falling in elderly women. Advances in Cognitive Sciences 2022; 23 (4) :72-85
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1277-fa.html
محسنی سهیلا، نزاکت الحسینی مریم، صفوی همامی شیلا. اثر یک دوره تمرینات پیلاتس و مربع گامبرداری بر کارکردهای شناختی و جسمانی مرتبط با افتادن و ترس از افتادن زنان سالمند. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (4) :72-85
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1277-fa.html
1- کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3- استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده: (2561 مشاهده)
مقدمه: افتادن یکی از دلایل عمده صدمات ناخواسته و مرگ و میر در افراد سالمند میباشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات پیلاتس و مربع گامبرداری بر کارکردهای شناختی و جسمانی مرتبط با افتادن و ترس از افتادن در زنان سالمند بود.
روش کار: پژوهش نیمه تجربی حاضر بر روی 20 زن سالمند با دامنه سنی 60 تا 70 سال انجام شد. شرکتکنندگان به صورت در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تمرینات پیلاتس (10 نفر) و مربع گامبرداری (10 نفر) تقسیم شدند. هر دو گروه به مدت 12 هفته تمرین و در پیشآزمون و پسآزمون شرکت کردند. از نرمافزار دستهبندی کارتهای ویسکانسین، آزمون حافظه وکسلر، استورک، تعادل برگ و مقیاس بینالمللی کارآمدی افتادن به ترتیب جهت اندازهگیری کارکردهای اجرایی، حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا و ترس از افتادن استفاده شد. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازههای تکراری تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد اثر اصلی زمان اندازهگیری بر متغیرهای تعداد طبقات، خطای درجاماندگی، حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا و ترس از افتادن معنادار مشاهده شد. میانگین امتیازات خطای درجاماندگی و ترس از افتادن در پسآزمون نسبت به پیشآزمون به طور معناداری کاهش و میانگین امتیازات تعداد طبقات، حافظه، تعادل ایستا، تعادل پویا در پسآزمون نسبت به پیشآزمون افزایش داشته است.
نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که هر دو نوع تمرین میتوانند به عنوان یک شیوه مداخلهای مناسب جهت بهبود کارکردهای شناختی و جسمانی مرتبط با افتادن و کاهش ترس از افتادن در زنان سالمند استفاده شوند.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
روان شناسی شناختی دریافت: 1400/1/26 | پذیرش: 1400/7/7 | انتشار: 1400/11/11