Ravan A, Samavi A, Javdan M, Haji Alizadeh K. Prediction of academic performance due to dimensions of academic identity, teacher support, academic adaptation, and psychological membership in school in students. Advances in Cognitive Sciences 2021; 23 (3) :79-91
URL:
http://icssjournal.ir/article-1-1270-fa.html
روان احمد، سماوی سید عبدالوهاب، جاودان موسی، حاجی علیزاده کبری. پیشبینی عملکرد تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه بر دانشآموزان. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :79-91
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1270-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
4- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
چکیده: (2652 مشاهده)
مقدمه: مسئله موفقیت و عدم موفقیت در امر تحصیل از مهمترین دغدغههای هر نظام آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان لارستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر لارستان در نیمسال اول سال تحصیلی 1398-1397 بود. از میان این دانشآموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای 400 دانشآموز انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از آزمون همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه بوسیله SPSS-24 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان دادند عملکرد تحصیلی را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، پیشبینی نمود. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 22 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی به کمک متغیرهای پیشبین (هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه) قابل پیشبینی است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه به حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه دانشآموزان میتواند حاوی نکات مفیدی به منظور بهبود وضعیت آموزشی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان باشد. لذا ضروری است که مدارس و مراکز مشاوره با توجه به عملکرد تحصیلی دانشآموزان و آگاهی از عوامل موثر بر آن، برنامههای خاص، مدون و دقیق را تدوین نمایند تا با ایجاد زمینه مناسب برای به فعلیت رساندن استعدادهای بالقوه دانشآموزان، زمینه رشد و شکوفائی هر چه بیشتر آنها فراهم گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي اصیل |
موضوع مقاله:
علوم اعصاب شناختی دریافت: 1400/1/9 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1400/8/25