XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
3- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران
4- دانشیار روانشناسی سلامت، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
چکیده:   (178 مشاهده)
مقدمه: مسئله موفقیت و عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم ترین دغدغه های هر نظام آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه در عملکرد تحصیلی  دانش آموزان دبیرستان های شهرستان لارستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعهای پیمایشی و از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 400 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان لارستان بودند که بهصورت تصادفی  چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسش نامه های هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه استفاده شد. در این پژوهش بهمنظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 24افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دادند عملکرد تحصیلی  را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، ‌پیشبینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 22 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی به کمک متغیرهای پیش بین (ابعاد هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه) قابل پیش بینی است.
نتیجه گیری:  با توجه به نتایج پژوهش حاضر،  توجه به حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه دانش آموزان  می تواند حاوی نکات مفیدی به منظور  بهبود وضعیت آموزشی و  عملکرد تحصیلی دانش آموزان باشد.مقدمه: مسئله موفقیت و عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم ترین دغدغه های هر نظام آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه در عملکرد تحصیلی  دانش آموزان دبیرستان های شهرستان لارستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعهای پیمایشی و از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 400 نفر از دانش آموزان دبیرستان های شهرستان لارستان بودند که بهصورت تصادفی  چندمرحلهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسش نامه های هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه استفاده شد. در این پژوهش بهمنظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه استفاده شد. دادهها با استفاده از نسخه 24افزار SPSS تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان دادند عملکرد تحصیلی  را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، ‌پیشبینی کرد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 22 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی به کمک متغیرهای پیش بین (ابعاد هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه) قابل پیش بینی است.
نتیجه گیری:  با توجه به نتایج پژوهش حاضر،  توجه به حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روانشناختی در مدرسه دانش آموزان  می تواند حاوی نکات مفیدی به منظور  بهبود وضعیت آموزشی و  عملکرد تحصیلی دانش آموزان باشد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/1/9 | پذیرش: 1400/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb