دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 91-79 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ravan A, Samavi A, Javdan M, Haji Alizadeh K. Prediction of academic performance due to dimensions of academic identity, teacher support, academic adaptation, and psychological membership in school in students. Advances in Cognitive Sciences. 2021; 23 (3) :79-91
URL: http://icssjournal.ir/article-1-1270-fa.html
روان احمد، سماوی سید عبدالوهاب، جاودان موسی، حاجی علیزاده کبری. پیش‌بینی عملکرد تحصیلی بر اساس هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان‌شناختی در مدرسه بر دانش‌آموزان. تازه های علوم شناختی. 1400; 23 (3) :91-79

URL: http://icssjournal.ir/article-1-1270-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
2- دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه هرمزگان، هرمزگان، ایران
4- دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران
چکیده:   (926 مشاهده)
مقدمه: مسئله موفقیت و عدم موفقیت در امر تحصیل از مهم‌­ترین دغدغه‌­های هر نظام آموزشی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه بر عملکرد تحصیلی دانش­‌آموزان دبیرستان­‌های شهرستان لارستان بود.
روش کار: پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی بود. جامعه­ پژوهش شامل کلیه­ دانش‌­آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهر لارستان در نیمسال اول سال تحصیلی 1398-1397 بود. از میان این دانش‌­آموزان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله‌­ای 400 دانش­‌آموز انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه­‌های هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­شناختی در مدرسه استفاده شد. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از آزمون همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه بوسیله SPSS-24 استفاده شد.
یافته‌­ها: نتایج نشان دادند عملکرد تحصیلی را میتوان با ترکیب خطی متغیرهای پیشبین، ‌پیشبینی نمود. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون، 22 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی به کمک متغیرهای پیش­‌بین (هویت تحصیلی، حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه) قابل پیش‌­بینی است.
نتیجه‌­گیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، توجه به حمایت معلم، سازگاری تحصیلی و عضویت روان­‌شناختی در مدرسه دانش‌­آموزان می­‌تواند حاوی نکات مفیدی به منظور بهبود وضعیت آموزشی و عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان باشد. لذا ضروری است که مدارس و مراکز مشاوره با توجه به عملکرد تحصیلی دانش‌­آموزان و آگاهی از عوامل موثر بر آن، برنامه‌های خاص، مدون و دقیق را تدوین نمایند تا با ایجاد زمینه­ مناسب برای به فعلیت رساندن استعداد‌های بالقوه دانش‌­آموزان، زمینه رشد و شکوفائی هر چه بیشتر آنها فراهم گردد.
متن کامل [PDF 855 kb]   (191 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي اصیل | موضوع مقاله: علوم اعصاب شناختی
دریافت: 1400/1/9 | پذیرش: 1400/2/27 | انتشار: 1400/8/25

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به تازه های علوم شناختی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Advances in Cognitive Science

Designed & Developed by : Yektaweb